
The Hybrid Media System 

 

Andrew Chadwick 

Royal Holloway, University of London 

 

August 9, 2011 

 

 

 

 

 

Prepared for delivery at the European Consortium for Political Research General 

Conference, Reykjavik, Iceland, August 25, 2011. 

 

Work-in-progress. Please ask the author’s permission before citing or quoting 

from this paper. 

 

Professor Andrew Chadwick,  

Co-Director, New Political Communication Unit, Department of Politics and 

International Relations, Royal Holloway, University of London.  

Email: andrew.chadwick@rhul.ac.uk 

 

 

 

 

 

 

 



- 2 - 

Abstract 

 

This paper combines theory and empirical analysis to explore recent systemic change in the 

nature of political communication. Drawing on evidence from Britain and the United States 

on the changing relationships among politicians, media, and publics, I argue for the concept 

of the hybrid media system. This system is built upon interactions among old and new media 

and their associated technologies, genres, norms, behaviors, and organizations. Actors in the 

hybrid media system are articulated by complex and evolving power relations based upon 

adaptation and interdependence. We now require a holistic approach to the role of 

information and communication in politics—one that does not exclusively focus on new or 

old media, but instead empirically maps where the distinctions between new and old matter, 

and where they do not. The focus of my attention in this article is news. First, I outline an 

ontology of hybridity. Next, I discuss assemblages of hybridized news making. Then I 

examine the phenomenon of WikiLeaks as an example of power and interdependence in the 

construction of news. 

 



- 3 - 

This paper combines theory and empirical analysis to explore recent systemic change in the 

nature of political communication. Drawing on evidence from Britain and the United States 

on the changing relationships among politicians, media, and publics, I argue for the concept 

of the hybrid media system. This system is built upon interactions among old and new media 

and their associated technologies, genres, norms, behaviors, and organizations. Actors in the 

hybrid media system are articulated by complex and evolving power relations based upon 

adaptation and interdependence. We now require a holistic approach to the role of 

information and communication in politics—one that does not exclusively focus on new or 

old media, but instead empirically maps where the distinctions between new and old matter, 

and where they do not.  

This is a cross-sectional slice of an ongoing project (Chadwick, forthcoming). The 

focus of my attention in this article is news. I proceed as follows. First, I outline an ontology 

of hybridity. Next I discuss the assemblages of hybridized news making in the “political 

information cycle.” Then I examine the phenomenon of WikiLeaks as an example of power 

and interdependence in the construction of news. 

 

 

The Ontology of Hybridity 

 

Hybridity offers a powerful way of thinking about politics and society, a means of seeing the 

world that highlights complexity, interdependence, and transition. Hybridity captures 

heterogeneity and things that are irreducible to simple, unified essences. It eschews simple 

dichotomies and it alerts us to the unusual things that happen when the new has continuities 

with the old. The original Greek sense of the hybrid as something that questions conventional 

understandings and the accepted order points to how the metaphor usefully unsettles some of 

our fixed conceptions. Hybridity is inevitably associated with flux, in-betweenness, the 

interstitial, and the liminal. It is about being out of sync with both a familiar past and a half-



- 4 - 

grasped future. It provides a useful disposition for studying contemporary political 

communication. 

 

Hybridity in the Social Sciences 

 

In recent times, hybridity has diffused across a diverse array of social science disciplines and 

fields, as well as broader categories of social and political thought; it is one of the few 

genuinely interdisciplinary ideas. The term is now endowed with a loose but identifiable set 

of themes about the workings of the social world. In other words, thinking in terms of 

hybridity amounts to an ontology: a theoretical disposition that enables us to ask and answer 

some new and different questions about the nature of contemporary societies. A central 

appeal of this ontology of hybridity is its means of capturing and explaining the significance 

of processes that might be obscured by dichotomous, essentialist, or simply less flexible 

orientations.1 

In political science, comparativists have recently turned to the concept of “hybrid 

regimes” as a means of quelling growing frustration with the steadily expanding range of 

cases that display messy mixtures of democracy and authoritarianism. Larry Diamond (2002) 

argues that many countries now have regimes that are best seen as “pseudodemocratic.” 

There has been a proliferation of “adjectival” regime types, such as “competitive 

authoritarianism.” In Steven Levitsky and Lucan Way’s extensive study, this captures the 

integrated coexistence of what appear to be formal democratic rules, such as free and fair 

elections, with religious or military elite coercion, excessive patronage, and the flouting of 

the rule of law by those in power (Levitsky & Way, 2010). A key theme here is transition. 

Many African, Asian, and Latin American countries have embarked on what, during the early 

phases, appeared to be journeys toward liberal democracy. But for a variety of reasons some 

regimes have become frozen in a pseudodemocratic stasis which those living in the West may 

find counterintuitive and normatively objectionable, even though the regimes are stable and 

broadly legitimate (Karl, 1995). As Richard Sklar (1987: 714) has argued, democracy is “an 



- 5 - 

increasingly complex form of political organization. From that perspective, every country’s 

democracy is, at best, a composite fragment. Everywhere, democracy is under construction.” 

Political scientists have therefore started to question teleological assumptions about the 

inevitability of democratic transition. Increasingly, the focus is on hybridity as a “new and 

resilient” type of regime (Brownlee, 2009: 517; see also Ekman, 2009). 

This literature contains several important assumptions that have broader relevance for 

the study of media and politics. The static and universalizing analytical frameworks for the 

categorization of regimes that were dominant during the Cold War era have now been 

jettisoned in favor of more complex, differentiated approaches. Hybrid regime theory reveals 

how democratic and authoritarian political practices intermesh and simultaneously coevolve. 

An important part of this shift is a renewed emphasis on understanding how regimes 

transition from one from to another, how old and new institutional forms and behaviors blend 

and overlap, and how messy those transitions are when judged against fixed and abstract 

criteria. The notion of a hybrid regime draws attention to change and flux, the passing of an 

older set of cultural and institutional norms and the gradual emergence of new norms. But 

hybridity is not always and everywhere a state of obvious transition. In the case of regimes 

that began to democratize but then froze at some point along the way, hybrid status has 

become the norm because it offers a lasting settlement enjoying broad legitimacy, or it 

concretizes the balance of power among societal groups. Alternatively, hybridity may be 

based on the creation and continuance of “reserved domains” in which elites have the 

capacity to retain strategic control over pockets of resources essential to their ongoing power 

and influence, alongside domains in which they tactically cede control (Valenzuela, 1992). 

Nonlinearity is an important principle here. The paths to a hybrid regime are several and 

depend in part upon the characteristics of preceding arrangements. 

Approaches in which regimes are the unit of analysis have been accompanied by new 

directions in a cognate field: the social science of governance and regulation. This literature 

emphasizes complexity, diversity, and the simultaneous coevolution of seemingly 

contradictory social, cultural, economic, and political practices. Ash Amin, an economic 



- 6 - 

geographer, has written of new “micro worlds” of regulation, in which informational flows 

and networks constitute “an unfolding regime of heterarchical order that is topological, 

hybrid, decentered, and coalitional in its workings” (Amin, 2004: 217; see also Bulkeley, 

2005). Karin Bӓckstrand argues that there has been a general shift towards “hybrid, 

bifurcated, pluri-lateral, multi-level, and complex modes” of governance based on 

multistakeholder dialogs and partnership agreements (Bäckstrand, 2006: 468; see also Risse, 

2004). Marc Allen Eisner portrays U.S. environmental governance as a “hybrid of traditional 

command-and-control regulation, government-supervised self-regulation, and corporate 

voluntarism, reinforced by the market and procurement” (Eisner, 2004: 161; see also 

Lockwood & Davidson, 2010). The work of Nobel-prize winning political scientist Elinor 

Ostrom suggests a hybrid approach to the governance of scarce common-pool resources, 

blending centralized enforcement of community rules and privatized competition. Ostrom’s 

work highlights the complexities of contextually-specific, hybridized incentive structures in 

shaping power relations among actors (Ostrom, 1990; Sandler, 2010). 

Hybridity has also proved influential in an area that overlaps with governance and 

regulation: the study of organizations. This encompasses interpretations of the shifting nature 

of life inside organizations but also the increasingly fluid interactions between them. It is a 

genuinely interdisciplinary trend, as scholars from fields as diverse as management, 

sociology, political science, information science, and communication have become 

increasingly preoccupied with explaining the dialectical co-presence or the integration of a 

huge range of variables, such as: hierarchical and networked modes of coordination (Fimreite 

& Lægreid, 2009); elite control and individual autonomy (Clegg & Courpasson, 2004; 

Courpasson & Dany, 2003; Hodgson, 2004); centralization and decentralization (Ashcraft, 

2001, 2006); technological artifacts and organizational norms and routines (Bloomfield & 

Hayes, 2009); voluntarism and directive planning (Langlois & Garzarelli, 2008; Shah, 2006); 

bureaucratic and market-based interorganizational and intraorganizational relationships 

(Bruce & Jordan, 2007; Foss, 2003); formal and informal divisions of labor (Ashcraft, 2001, 

2006); expertise and lay knowledge (Bjørkan & Qvenild, 2010; D. Scott & Barnett, 2009); 



- 7 - 

rationality and affect (Ashcraft, 2001) online and offline mobilization repertoires (Chadwick, 

2007; Goss & Heaney, 2010) “entrepreneurial” and “institutional” modes of engagement 

(Bimber, et al., 2009); “protest” and “civic” forms of collective action (Sampson, et al., 

2005); “alternative” and commercial models of news production (Kim & Hamilton, 2006); 

advertising-funded and state-regulated broadcasting (Born, 2003); institutional isomorphism 

and individuation (Pedersen & Dobbin, 2006); and “Americanized” election campaigning 

styles and nationally-specific approaches (de la Torre & Conaghan, 2009; Nord, 2006; 

Plasser & Plasser, 2002). This is an impressive body of research. 

Media and cultural shifts have of course played important roles in the constitution of 

these new hybrid domains, creating new relations of complex interdependence in the local-

translocal and national-transnational spheres. It should therefore come as no surprise that the 

field of cultural studies has been inscribed with conceptual disputes about hybridity. Central 

concerns have included the production, transmission, and contested reception of media texts 

(Gilroy, 1993), and, more recently, digital technologies of transnational communication. 

Hybridity has emerged in postcolonial studies as a critical response to the dominance of 

“cultural imperialism” (Holton, 1998: 161–185). While cultural imperialism suggested the 

relatively effortless export of western cultural values to non-western contexts, hybridity 

scholars argue that the reality is messier (Kraidy, 2005). Central to this usage of hybridity is 

cultural resistance through ironic subversion—the idea that historically “subaltern” cultural 

movements have selectively engaged in the integration and adaptation of aspects of dominant 

cultural genres in order to blunt the latter’s potential hegemony (Bhabha, 1994; Said, 1994). 

These cultural treatments of hybridity have drawn attention to fundamental questions 

of ideology and political power. The construction of hybridity is often portrayed as a heavily 

politicized and competitive process of interaction at critical historical junctures, as groups 

engage in struggle to assert their power and autonomy. Studies of cultural hybridity also 

reveal that the flow of cultural power is never unidirectional (Glynn & Tyson, 2007; Shim, 

2006; Wang & Yeh, 2005). Some forms of hybridization are best seen as constructing 

“strategic inauthenticity,” whereby cultural creators deliberately incorporate non-indigenous 



- 8 - 

genres as a means of challenging dominant or stereotypical expectations (see also Luvaas, 

2009; Taylor, 1997: 125–146). More broadly, the turn towards hybridity in cultural studies 

has presented a challenge to analyses based on the oppositional interaction of static social 

phenomena. My aim here is not to argue for the importance of these specific examples, nor 

for the particular importance of cultural studies, but rather for a general orientation towards 

power and change in the underlying dynamics of a social system. It strikes me that these 

insights on power, appropriation, and counter-appropriation offer some useful conceptual 

resources for studying a system of political communication. 

Linked in part to this literature on hybridity in cultural change is a broader concern 

with the ever-evolving nature of media genres. Attention is now gradually refocusing on the 

increasingly porous boundaries between “hard” news and “entertainment” genres in political 

communication. Emblematic of this shift is of course the popularity of the political comedy 

talk show in the United States (Baym, 2005: 262). Documentary, long considered a “serious” 

media form for politics, has undergone a transformation over the last decade, with the rise of 

hybrid genres such as fictional or semi-fictional “mockumentaries,” “docu-soaps,” “game-

docs,” and “biopics” (Kilborn, 2003; Mast, 2009). Meanwhile, genres such as cookery shows 

are putting the “info” back into infotainment, as public health campaigns and political 

mobilization occurs in the old-media-meets-new-media networked spaces facilitated, but by 

no means dominated by high-profile “celebrity chefs” like Jamie Oliver. 

The internet and new media are, of course, especially powerful in these processes. 

They hybridize and integrate a wide range of “ancestral” (Miller & Shepherd, 2004) genres in 

the process of creating new ones (Chadwick, 2006: 4–9; Crowston & Williams, 2000). They 

also encourage users and audiences to engage in what Clay Spinuzzi terms “subversive 

interactions”: the injection of familiar genres and routines into new and unfamiliar 

information environments (2003: 3) But new media are not uniquely powerful here. Old 

media have been reinventing themselves. Television is now a prolific hybridizer of genres, 

especially since the emergence of so-called “reality” formats in the 1990s (Wood, 2004). 

Televisual style is now shot through with digital style and vice versa. Various concepts have 



- 9 - 

been proposed to capture these trends, from the “multimodality” approach which first 

emerged in the field of sociolinguistics (Kress, 2010), to “remediation” (Bolter & Grusin, 

1999), “interdiscursivity” (Fairclough, 1992), “interpractice” (Erjavec, 2004), and 

“convergence culture” (Jenkins, 2006).  

Finally, the sociology of science and technology has given rise to what is probably the 

most radical understanding of hybridity: actor-network theory. Most obviously associated 

with Bruno Latour, the central claim here is that modernity has been based upon a seemingly 

“natural” but actually artificial ontology that distinguishes between “nature” and “society,” or 

between the human and “nonhuman” domains. Actor-network theory posits that the world is 

based upon “hybrid networks” of human and nonhuman hybrid subject-objects. Nonhuman 

“actants” have a form of agency that emerges, not from the intrinsic capacity of nonhuman 

“things” to act alone, but rather from their interdependent interactions with other resources in 

a sociotechnical system. These hybrid networks must be analyzed holistically (Latour, 1993: 

10–11; see also Latour, 2005). Actor-network theory, by freeing us from Enlightenment 

modes of either/or thinking, and by creating a generalized principle of “symmetry” between 

people and “things,” enables us to identify sociotechnical systems whose functioning depends 

upon the intermingled agencies of the social and the technological. 

Actor-network theory’s relational theory of agency and power is controversial 

primarily due to its notion of hybridity, but the approach has radiated out from its origins in 

the sociology of science and it is now starting to influence many fields of inquiry, including 

anthropology, political theory, the sociology of organizations, social psychology, 

communication, and cultural studies (Saldhana, 2003). Its influence has been particularly 

strong in human geography (Lulka, 2009; Thompson & Cupples, 2008; Whatmore, 2002) and 

is now growing in information systems research (Heeks & Stanforth, 2007; Ranerup, 2007). 

Situating power and agency in the context of integrated but still conflict-ridden systems 

comprising people and technologies offers a creative orientation for the study of 

contemporary media systems. 

 



- 10 - 

Analytical Challenges 

 

Despite these rich resources, the ontology of hybridity has its challenges. To what extent can 

hybrids be understood as something analytically unique “in themselves”? Is the whole notion 

of hybridity logically dependent upon prior and coherent fixed categories? Do hybrids entail 

the ultimate resolution of contradiction? While not a wholesale solution, one way of 

addressing these problems is to distinguish between two basic modes of hybridization. In one 

sense, hybrids may be seen as “diluted” versions of their antecedents. But a more suggestive 

approach is “particulate” hybridity, in which antecedents’ characteristics are always in the 

process of being selectively recombined in new ways (Wade, 2005: 609). Thus, particulate 

hybrids are recognizable from their lineages but they are also genuinely novel.  

Hybridization is therefore a process of both integration and fragmentation. Competing 

and contradictory elements may constitute a meaningful whole, but their meaning is never 

reducible to, nor ever fully resolved by, the whole. Particulate hybridity is the outcome of 

power struggles and competition for preeminence during periods of unusual transition, 

contingency, and negotiability. Over time, these hybrid practices start to fix and freeze; they 

become sedimentary, and what was once considered unusual and transitional comes to be 

seen as part of a new settlement. 

The social sciences have been riddled with “boundary fetishism” (Nederveen Pieterse, 

2001: 220). The ontology of hybridity constitutes an important and suggestive critique of that 

thinking. It nudges us away from “either/or” and toward “not only, but also.” I believe this 

ontology provides a fruitful approach to understanding the interactions between old and new 

media, broadly understood, in contemporary politics and society. It can help to shed new light 

on the relative power of actors in media systems. Attempts to control, police, and redraw 

boundaries, and the power struggles that criss-cross domains are now defining features of 

political communication. For every example of a boundary between old and new media in the 

communication of politics, there are examples of that boundary being transgressed. 



- 11 - 

In the rest of this paper I show how this ontology may animate the analysis of certain 

aspects of the evolving media systems of the advanced democracies. The focus of my 

attention in this article is reserved for what is arguably the most significant area in the study 

of political communication: the construction of political news. In the next section, I discuss 

some recent research on hybridized news making in the “political information cycle.” 

Following that, I examine the phenomenon of WikiLeaks. 

 

 

The Political Information Cycle 

 

The hybrid media system creates subtle but important shifts in the balance of power shaping 

the production of news. A crucial arena in which this balance of power now plays out is what 

I term the “political information cycle” (Chadwick, 2011a; 2011b). 

Consider what is now happening to the “news cycle.” Traditionally, the literature in 

this area has been united by the fundamental assumption that the construction of political 

news is a tightly-controlled, even cozy game involving the interactions and interventions of a 

small number of elites: politicians, officials, communications staff, journalists, and, in a small 

number of recent studies, elite bloggers (Barnett & Gaber, 2001; Bennett, et al., 2007; 

Callaghan & Schnell, 2001; Davies, 2008; Davis, 2009; Gans, 1979: 116–146; Golding & 

Elliott, 1979; Messner & DiStaso, 2008; Molotch & Lester, 1974; Patterson, 1998; Roshco, 

1975; Schlesinger, 1977, 1978; Sellers, 2010; Stanyer, 2001; Tuchman, 1978; Young, 2009). 

While these elite-driven aspects of political communication are still much in evidence, the 

hybridization of old and new media requires a rejuvenated understanding of the power 

relations shaping news production. Ultimately, however, this may require a different 

understanding of how the news cycle now works. 

As I have recently argued in analyses of two cases—the 2010 “bullygate” scandal and 

the mediation of Britain’s first ever live televised prime ministerial debates—political 

information cycles are complex assemblages in which the personnel, practices, genres, 



- 12 - 

technologies, and temporalities of online media are hybridized with those of broadcast and 

press media. This hybridization shapes power relations among actors and ultimately affects 

the flows and meanings of news (Chadwick, 2011a; Chadwick, 2011b). 

During a weekend in February 2010, just a few weeks before the most closely-fought 

general election campaign in living memory, Gordon Brown, then prime minister, became the 

subject of an extraordinary media spectacle. The crisis was sparked by revelations in a then-

unpublished book by Andrew Rawnsley, one of Britain’s foremost political journalists 

(Rawnsley, 2010). Extended extracts were printed in the paper edition of the Observer, one of 

Britain’s oldest and most respected newspapers, as part of its “relaunch” edition. The 

Observer’s extracts centered on the prime minister’s alleged psychological and physical 

mistreatment of colleagues working inside his office in Number 10, Downing Street. 

Bullygate was potentially the most damaging political development of the entire Brown 

premiership, not only due to its timing—on the verge of a general election—but also its 

shocking and personalized nature. These were potentially some of the most damaging 

allegations ever to be made concerning the personal conduct of a sitting British prime 

minister. The bullygate affair became a national and international news phenomenon. 

During the course of that weekend and into the early part of the following week, 

bullygate took several momentous twists and turns. New players entered the fray, most 

notably an organization known as the National Bullying Helpline, whose director claimed 

that her organization had received phone calls from staff inside Number 10, Downing Street. 

This information created a powerful frame during the middle of the crisis. As the story 

evolved, events were decisively shaped by mediated interactions among politicians, nonprofit 

group leaders, professional journalists, bloggers, and citizen activists organized on Twitter. 

Seemingly clear-cut revelations published in a national newspaper became the subject of 

fierce contestation, involving competition, conflict, partisanship, but also relations of 

interdependence, among a wide variety of actors in a wide variety of media settings. Over the 

course of a few days, following a range of largely citizen-discovered pieces of information, 

serious doubts about the veracity of the bullygate revelations resulted in the story being 



- 13 - 

effectively discredited. Close, real-time, observation and logging over a five-day period of a 

wide range of press, broadcast, and online material, as the story broke, evolved, and faded, 

enabled a detailed narrative reconstruction of these interactions between politicians, 

broadcasters, the press, and key online media actors. 

The analysis of Britain’s first ever live televised party leaders’ debate reveals the 

same dynamics. Commentary on the prime ministerial candidates’ performances was 

orchestrated, produced, co-produced, packaged, and consumed across online, press, and 

broadcast media in real time during the event, but it was also integrated into later stages of 

the political information cycle. Real-time news frames were mobilized and augmented and 

eventually became the subject of fierce contestation between the right wing press and left of 

center online activists organized on Twitter and Facebook. Within a few minutes of the end 

of the first debate, all of the instant polls revealed Nick Clegg, leader of the third-party 

Liberal Democrats, to be the clear winner. The immediate increase in support for Clegg 

unsettled broadcasters but it greatly troubled Conservative-supporting newspapers, especially 

the Daily Mail, the Times, and the Daily Telegraph, who were torn between reflecting 

Clegg’s rise—a major political story with a popular grassroots narrative—or attacking the 

Liberal Democrats. Once it became clear that “Cleggmania” was not likely to dissolve in the 

short term, the right-wing press turned, producing torrents of critical coverage in the run up to 

the second televised debate.  

The night before that second debate, the Daily Telegraph announced that its front 

page would feature what it claimed was an investigative scoop: a report that Clegg had 

received party donations from three businessmen directly into his personal bank account. The 

Telegraph had trawled back through the archive of documents it had bought in 2009 order to 

run its months-long series of exposés on MPs’ expenses. That night, Clegg was given a 

chance to respond to the story before it published. He issued a statement saying that he had 

used the money to pay for a member of staff and that these donations were reported in the 

parliamentary register of members’ interests. 



- 14 - 

But during the morning of the second debate there unfolded an extraordinary series of 

events. As news of the Telegraph’s “scoop” reverberated through media and online networks, 

it became obvious that a large proportion of journalists—on both the right and the left—were 

skeptical of the story. By mid-morning, a satirical online flash campaign had emerged, in 

which several high-profile journalists also participated. Tens of thousands of Twitter users 

sardonically added the hashtag “#nickcleggsfault” to their status updates. By the middle of 

the day this had become the third most popular shared hashtag, not just among the 7.5 million 

Twitter users in Britain, but the entirety of the service’s 105 million global users. Suddenly 

the Telegraph was thrown on the defensive. Sensing that the Clegg donations story was not 

being as well-received as he had perhaps hoped, Deputy Editor, Benedict Brogan, took the 

highly unusual step of issuing a defense on the paper’s political blog. The story collapsed. 

While the Liberal Democrats’ surge fell away during the final week of the campaign, 

“Cleggmania” had two important tangible effects on the outcome of the election. It 

established momentum for the Liberal Democrats and as a result they avoided being wiped 

out in some seats by the powerful voter swing to the Conservatives. And it enhanced Clegg’s 

overall credibility with the media and the public, smoothing the Liberal Democrats’ historic 

transition into coalition government with the Conservatives, and Clegg’s personal rise to the 

position of deputy prime minister. 

 

News-making Assemblages 

 

The bullygate and leaders’ debates studies both develop the broader concept of news-making 

assemblages. Key here is the idea that there are permeable boundaries between different 

modular units of a given collective endeavor. As social theorist Manuel DeLanda writes: “We 

can distinguish… the properties defining a given entity from its capacities to interact with 

other entities… These relations imply, first of all, that a component part of an assemblage 

may be detached from it and plugged into a different assemblage in which its interactions are 

different.” Assemblages, then, are “wholes characterized by relations of exteriority” 



- 15 - 

(DeLanda, 2006: 10 emphasis in original). They are composed of multiple, loosely-coupled 

individuals, groups, sites, and temporal instances of interaction involving diverse yet highly 

interdependent news creators that plug and unplug themselves from the news-making 

process, often in real time. 

Certain points flow from this conceptualization. Political information cycles may 

involve greater numbers and a more diverse range of actors and interactions than news cycles 

as they have traditionally been understood. They are not simply about an acceleration of pace 

nor merely the reduction of time devoted to an issue. Though these facets are certainly 

evident, they are characterized by more complex temporal structures. They include many 

non-elite participants, most of whom now interact exclusively online in order to advance or 

contest news frames and fragments of information, sometimes in real-time exchanges but also 

during subsequent stages of the cycle of news that follows a major political event or the 

breaking of a story. Fragments of stories can lay dormant for weeks or months before new 

pieces of information erupt and are integrated into the assemblage. The sources of these 

pieces of information may be very diverse. Political information cycles work on the basis of 

cross-platform iteration and recursion, loosening the grip of journalistic and political elites 

and enabling greater scope for timely intervention by online citizen activists. Some of these 

interventions are at the individual-to-individual level and may easily fall beneath the radar. 

Broadcasters and the press increasingly integrate non-elite actions and information 

from the online realm into their own production practices and routines. Using digital tools, 

non-elite activists may sometimes successfully contest television and press coverage of 

politics. The more that professional broadcast and press media use digital services like 

Twitter and Facebook, the more likely it is that media will become open to influence by 

activists who use those same tools. Yet television and press journalists also seek to be 

selective in their own coverage, as they try to outperform new media actors in an incessant 

and often real-time power struggle characterized by competition and conflict, but also 

negotiation and interdependence. Broadcasters and the press also use digital marketing 

techniques and intermediary consultancies, not only to convey to audiences the increasingly 



- 16 - 

important online activity taking place around political events, but also to marshal specialized 

techniques, such as the appealing presentation of behavioral data in real-time, which 

broadcast media and newspapers are still surprisingly ill-equipped to provide for themselves. 

Established television and newspaper genres sit cheek by jowl with newer digital genres in a 

hybrid but integrated flux of “remediation” (Bolter & Grusin, 1999). In contrast with older 

news cycles, much of this now takes place in public or semi-public online environments and 

this presents new opportunities for non-elite actors to engage in direct, one-to-one, micro-

level interactions with politicians and professional journalists. 

This is not “crowdsourcing” or the “wisdom of crowds” (Howe, 2008; Surowiecki, 

2004). Though political information cycles contain pockets of engagement that may 

momentarily bring greater numbers into news making, intra-elite competition is still a 

dominant feature of this environment. In addition, the non-elite actors in the bullygate and 

leaders’ debates episodes were mostly, though not exclusively, motivated and strategically-

oriented political activists whose behavior suggests an awareness that carefully timed 

interactions with elite politicians and professional journalists will occasionally be able to play 

a role in shaping the news. Small numbers of individuals made the truly decisive 

interventions, and we need to pay careful attention to who actually does the powerful “work” 

in this environment. At the same time, however, we should not lose sight of the fact that 

ordinary citizens, operating away from what was once the traditional elite political-media 

nexus, can, on occasion, affect the flow of information. 

In sum, the construction of political news is now a much more fluid and dynamic 

process than it was during the heyday of linear broadcast television. In these news making 

assemblages it is difficult, but not impossible, to trace and accurately document who does 

what, when, where, and to whom, as well as the difference made by discrete actions. Detailed 

narrative case studies will capture rich and useful data in this emerging environment; so, too, 

will more quantitative approaches. But narrative will prove particularly advantageous for 

staying close to the events that matter for illustrating the role of assemblages. 



- 17 - 

I now turn to a different account of political news in the hybrid media system, though 

one with obvious affinities with what I have just discussed. 

 

 

WikiLeaks 

 

What is WikiLeaks?2 Is it a website, an email list, or a globally-distributed technological 

infrastructure based on secure encryption standards? Is it a publishing business, a 

professional investigative online news magazine, or a public relations agency acting on 

behalf of anonymous clients? Is it an elite-centric lobby group, a netroots social movement 

pressing for radical transparency in all areas of life, or a secretive group of dedicated 

activists? Is it a collective of radical poets and artists, a transnational, distributed online 

network of hackers, or an educational foundation funded by charitable donations? Is it a 

loosely-connected series of hacker conferences and alternative festivals? Is it truly global or 

embedded in specific national media systems? Or is it just one person: Julian Assange? 

WikiLeaks is all of these things and more. Its hybridity raises fundamental questions 

about the creation of political news, but it also reveals much of significance for understanding 

political organization and mobilization in the contemporary era. 

 

Leaking, Publishing, Producing, Mobilizing: WikiLeaks as a Hybrid Media Actor 

 

WikiLeaks sits within broader networks of affinity. It is steeped in the traditions of libertarian 

hacker culture and the free and open source software movement. It is influenced by the 

technologically-enabled transnational leftist movements that were first established during the 

1990s by environmentalists, feminists, anarchists, and human rights groups. For all the talk of 

WikiLeaks being a virtual online network, face-to-face interaction has always been an 

important aspect of its operation. The hacker-run Chaos Computer Club’s (CCC) 

headquarters in Berlin have provided space for meetings of its activists (Domscheit-Berg, 



- 18 - 

2011: Kindle edition, Ch. 1, para. 17). The CCC’s annual Chaos Communication Congress 

and its numerous workshops and events have provided a platform for Julian Assange, Daniel 

Domscheit-Berg, and others to spread the word and solicit technological expertise and 

donations. The CCC has also been a key player in developing the structure through which 

WikiLeaks is funded. WikiLeaks is a nonprofit, but it operates according to a slightly unusual 

arrangement: staff are not paid directly but are permitted to claim expenses associated with 

running the organization from the Wau-Holland-Stiftung, a German charity (Wau-Holland-

Stiftung, 2011). Some of the weaknesses of WikiLeaks’ hybrid role as news-maker, 

technology platform provider, and activist movement are illustrated by its constant financial 

worries. Even the increase in donations during the headline-making leaks of 2010 was 

insufficient to put it on a more permanent and sustainable footing. But to what extent does 

funding matter? 

Internet and mobile communication have been absolutely central to WikiLeaks’ 

routine operation and publishing strategy. Encrypted Jabber IRC chat rooms are key sites of 

daily decision making, encrypted email provides links between the key organizers, and the 

website has evolved over time into a secure network of servers installed by local volunteers 

in several countries (Domscheit-Berg, 2011: Ch. 10, para. 10). Skype is used in preference to 

ordinary telephone lines (Leigh & Harding, 2011: Kindle edition, Ch. 4, para. 11). Non-

networked encrypted notebook computers are routinely used to transport leaked data. After 

long periods of rather chaotic instability, this system gradually acquired enough capacity to 

deal with large amounts of leaked data and the several million web hits per day that have 

become common during major releases. Web hosting was deliberately placed in the hands of 

PRQ, a company based in Sweden, where there is a relatively liberal free-speech tradition 

and a comparatively strong record of resisting internet censorship (Khatchadourian, 2010). 

Established by Gottfrid Svartholm and Fredrik Neij, two founders of the Pirate Bay, PRQ 

specializes in protecting the identity and security of its users.  

This infrastructure for leaking is buttressed by technologies that have evolved over 

the last decade, bolted together to provide anonymity for whistleblowers: SSL, secure FTP, 



- 19 - 

FreeNet secure peer-to-peer networks, numerous pre-paid mobile phone SIM cards, satellite 

pagers, CryptoPhone mobile devices, and Tor, the volunteer-driven secure network protocol 

(United States Army Counterintelligence Center, 2008). These technologies enshrine in code 

WikiLeaks’ founding: the identity of leakers, in all of its digital traces, is to remain entirely 

hidden, even from WikiLeaks staff (Domscheit-Berg, 2011: Ch. 14, para. 16). 

Based upon multiple web servers scattered across a range of legal jurisdictions, as 

well as distributed peer-to-peer systems like BitTorrent, WikiLeaks’ publishing infrastructure 

also has built-in redundancy and can be quickly mobilized by volunteers to counter legal or 

hacking attacks on the main site (Arthur, 2010; Brian, 2010). This infrastructure has also 

made it easier to quickly publish private correspondence and legal threats provoked by data 

releases. WikiLeaks soon developed an informal rule that it would always seek to publish the 

particularly aggressive responses (Domscheit-Berg, 2011: Ch. 17, para. 43). The belief that it 

is the duty of journalists to provoke the subject of a leak to file a lawsuit on the grounds that 

it will provide more publicity for the leak itself makes for a radically destabilizing approach, 

one not characteristic of traditional news media. 

This is a sociotechnical system with affordances that structure the principle of 

anonymity and it rests upon a keen awareness of how the internet has changed the traditional 

dynamics of source-journalist relations during whistleblowing. The internal infrastructure is 

suited to communication at a distance, among small groups, on highly-specialized subjects, 

involving large amounts of digital data that must be quickly moved across national borders. 

And the desire to be “a neutral submission platform, pure technology” (Domscheit-Berg, 

2011: Ch. 17, para. 19) initially marked it out as radically different from a strong current in 

traditional investigative journalism, where knowing information about a source has been a 

key part of verifying a leak. 

If all this gives the impression of a slick and well-organized entity it would be far 

from the truth. The principle of total anonymity through pure technology has been applied 

selectively. For example, in May 2009 WikiLeaks volunteers actively solicited information 

by compiling a public wiki listing their “most wanted leaks” (WikiLeaks, 2009a). Guardian 



- 20 - 

journalists David Leigh and Luke Harding report that Adrian Lamo (the hacker whom U.S. 

soldier Bradley Manning is alleged to have informed of his role in leaking the embassy 

cables) claims that Assange “developed a relationship” with Manning and established 

encrypted FTP channels for him to upload materials (Leigh & Harding, 2011: Ch. 6, paras. 

13–15). In other words, the total anonymity principle has sometimes been dropped in the 

interests of the safe delivery of verifiable leaks. WikiLeaks has constantly mutated. It has 

shifted its mode of operation, selectively applied aspects of its self-created sociotechnical 

system, and even before the leaks of 2010 it sometimes behaved more like a team of 

traditional investigative journalists. 

WikiLeaks has been polymorphous, chaotic, often reliant upon the personal resources 

of its key protagonists, and sometimes slow to live up to its own ideals. Constantly beset by 

technical problems—it went offline completely for a month in the winter of 2009–10 and its 

archive remained inaccessible for a further six months—the picture that emerges is of small 

groups of volunteers lurching from crisis to crisis. Daniel Domscheit-Berg claims that during 

his involvement, which ended in the autumn of 2010, it was a network of “around eight 

hundred volunteer experts” but there was no effective way of integrating their efforts, 

particularly when it came to verifying leaks (Domscheit-Berg, 2011: Ch. 17, para. 14). 

Minimal volunteer participation stems from an absence of governance mechanisms suitable 

for building trust in decentralized and fleeting online encounters. There is an essential 

contradiction at the heart of WikiLeaks: how is it possible for a distributed army of 

volunteers to safeguard secrets? Even the WikiLeaks name itself is partly misleading. The 

organization began as a traditional wiki and it developed an email distribution list, but open 

online co-creation has seldom been a meaningful part of its operations due to the need for 

absolute secrecy and expert judgments on how to edit and distribute leaked materials. The 

email list members have been mostly inactive (Domscheit-Berg, 2011: Ch. 2, paras. 28–29). 

Yet it is equally important not to lose sight of some of the key strengths of this 

operation. WikiLeaks has exploited digital technologies’ capacity for enabling very small 

groups and even individuals to project substantial organizational power. In their external 



- 21 - 

communication they have referred to personnel in the “tech department” or “legal services,” 

and according to Domscheit-Berg he and Assange established email inboxes under 

pseudonyms to convey the impression that there was a bigger permanent staff (Domscheit-

Berg, 2011: Ch. 2, para. 24). Despite its patched-together and contingent nature, nothing 

approaching WikiLeaks’ infrastructure exists in the world of mainstream media. This 

assemblage of secure hardware, encryption software, networks of interdependent sources, 

activists, and journalists is WikiLeaks. Sporadic bursts of volunteer activity and donations 

aside, this sociotechnical system is effectively what has enabled it to function as a global 

news-making entity without a central headquarters and staff. It has a working policy of 

verifying leaks, a 350,000-strong email list (Domscheit-Berg, 2011: Ch. 2, para. 43), and it 

has been able to draw upon the network resources of Anonymous, the online hacktivist 

network. Assange has occasionally been able to mobilize the volunteer labor of hundreds and 

sometimes thousands of others: the 9/11 pager messages were mirrored across volunteers’ 

servers in 2009 and there was a large-scale distributed effort to redact information from the 

Afghan war logs via a web-based system that had been custom-built by WikiLeaks technical 

staff in 2010 (Domscheit-Berg, 2011: Ch. 10, para. 16). 

WikiLeaks’ organizational structure is therefore best seen as an array of overlapping 

circles of constantly changing size, in the middle of which is Assange as “editor-in-chief,” 

surrounding by the “core team.” Daily operations are managed by a small number of key 

players. The most important members of the core team have been activists—a mix of 

anarchists, greens, and libertarian hackers interested in internet and information policy 

issues—but the personnel has quite frequently changed. Assange is undoubtedly the most 

powerful individual, but his power is dependent upon assembling networks of expertise. The 

core team has changed in reaction to events, the task at hand, and the geographical context. 

During periods when leaks are being prepared, they have led a nomadic existence, shifting 

from city to city as the job demands it and tapping into pools of resources provided by 

sympathetic political activists and media workers on the ground in locations around Europe, 

Scandinavia, the United States, Africa, and Australia. WikiLeaks has a global purview but it 



- 22 - 

has plugged into existing national and local networks of expertise and activism; these are 

important resources in its ability to shift repertoires from activist group to government 

lobbyist to quasi-professional news organization. In 2009 it operated as a technical advisor 

and lobbyist during a period when Germany’s parliament was considering a controversial 

new Access Impediment Law designed to filter online criminal content (Domscheit-Berg, 

2011: Ch. 8, paras. 1–32). The Iraq war documents release of 2010 were carried out with the 

assistance of the activist NGO, Iraq Body Count. By the time of the embassy cables leak a 

couple of months later, Assange had, in addition to the deal brokered with newspapers, built 

further networks among London media. These included journalists from Al Jazeera, Channel 

4, and staff at the Bureau of Investigative Journalism at City University. Assange worked 

with the Bureau’s in-house production company to devise two television documentaries that 

were sold to Channel 4 and Al Jazeera (Leigh & Harding, 2011: Ch. 11, para. 16). 

Periods of intense activity involving small dedicated teams working in close 

proximity have presaged the publication of fresh leaks. Again, this capitalizes on the 

affordances of digital media. Routine tasks of journalism can now be performed successfully 

and convincingly on the fly, far away from the confines of the newsroom. Video and audio 

editing, the digital enhancement of images, and subtitling have all been carried out by 

WikiLeaks to a level that matches professional broadcast news and documentary. 

The creation of the Collateral Murder film in early 2010 well illustrates how 

WikiLeaks has used digital tools to behave like a professional media production company. 

But it also reveals its role as an activist lobby group eager to present its own version of events 

to try to set the news agenda. After acquiring the leaked video, Assange assembled a small 

team of colleagues in Iceland, where WikiLeaks had recently become known due to its 

leaking of a list of generous loans made to shareholders of failed Icelandic banks. The editing 

and production tasks were carried out during a month-long house rental in Reykjavik. At this 

time, with the assistance of legal advisors and Icelandic activists, WikiLeaks was also 

lobbying the Icelandic legislature, business leaders, and telecommunications providers to 

support the establishment of the Modern Media Initiative, a legal settlement for media 



- 23 - 

freedom and technological development on the island (Domscheit-Berg, 2011: Ch. 9, para. 

14; Leigh & Harding, 2011: Ch. 5, para. 12).3 

Those who joined Assange included Birgitta Jónsdóttir, MP for the newly-formed 

Movement Party; Rop Gonggrijp, a Dutch online activist, businessman and WikiLeaks donor; 

Smári McCarthy, a volunteer computer programmer; Kristinn Hrafnsson and Ingi Ragna 

Ingason, both television journalists; and Gudmundur Gudmundsson, an activist and 

experienced audio editor (Khatchadourian, 2010). Hrafnsson and Ragna Ingason traveled to 

Baghdad using their own money to interview eyewitnesses and conduct background research 

for the press package that accompanied the film’s release. 

Collateral Murder reveals strengths and weaknesses of WikiLeaks’ hybridity. Eager to 

make an immediate impression on professional news organizations, they forensically 

analyzed and edited the raw video material, even to the extent of overlaying animated arrows 

highlighting key people and events. Assange directed the team, acting as a kind of program 

producer. They took fine-grained editorial decisions. For example, fragments of conversation 

were removed from the audio soundtrack during the opening, to avoid encouraging viewers 

to “make an emotional bond” with the helicopter pilots (Khatchadourian, 2010). Here was 

WikiLeaks acting something like a professional news organization, one with a clearly 

discernible anti-war message. It morphed from intermediary to committed news producer.  

This created new dilemmas. Collateral Murder was a significant media intervention, 

one that free speech advocates across the globe were quick to praise. There were also 

immediate reverberations across the U.S. media system. For example, Ethan McCord, the 

soldier caught on camera lifting the wounded children to safety, left the army and became a 

public figure after speaking out in support of the film on several television shows. And yet 

the same forces shaping the production and publication of Collateral Murder also clouded its 

reception. Critics argued that the edited version decontextualized events, but arguably the 

biggest problem was the “packaged” nature of the release. Collateral Murder symbolizes 

WikiLeaks’ partial metamorphosis from whistleblowers’ intermediary and activist network to 

ideologically-committed documentary filmmaker. But this metamorphosis threatened to 



- 24 - 

undermine its legitimacy as journalism. From that point on, it switched to yet another 

approach. 

 

Power and Interdependence in the Construction of Political News 

 

It is clear that from the very beginning WikiLeaks planned to engage with professional 

media. In 2006 they asked Daniel Ellsberg, the famous whistleblower who had released the 

Pentagon Papers to the New York Times in 1971, to act as the “public face” of the new 

initiative (Leigh & Harding, 2011: Ch. 3, para. 55). Relations between WikiLeaks and some 

sections of the German press, such as Zeit Online and the business paper WirtschaftsWoche 

were cordial long before the big leaks of 2010. There were also early links with the British 

press. In November 2008 WikiLeaks published a report on post-election political killings 

among members of Kenya’s banned Mungiki sect. The story achieved greater impact through 

a temporary alliance with Jon Swain, a journalist at the Sunday Times. This collaboration 

was significant: Assange went on to win the 2009 Amnesty International New Media Award 

for his role (WikiLeaks, 2009b). There were also various experiments designed to stoke 

interest in leaks. In an early release of U.S. Army equipment lists WikiLeaks created an 

interactive searchable database that merged secret and freely-available sources. They issued 

detailed instructions on how journalists could run reports against it (United States Army 

Counterintelligence Center, 2008).  

A basic collaborative model started to emerge. WikiLeaks would provide the raw data 

to journalists, perhaps with some summaries and guidance about a leak’s most significant 

elements; the journalists would publish selective excerpts but link back to the full data on the 

WikiLeaks site. But this model did not become embedded as a consensual norm and this is 

significant in explaining WikiLeaks’ move towards a more integrated approach. Journalists 

selectively quoting and editors running stories without attribution were the subject of much 

concern and led to a sense of resentment about the hyper-competitive nature of contemporary 

news-making. Experiences heightened suspicions, such as when a journalist working for the 



- 25 - 

German weekly magazine Stern covered a leak related to a Franco-German electronic toll 

road system without giving credit to WikiLeaks (Domscheit-Berg, 2011: Ch. 4, para. 16). 

Despite their initial policy of publishing all leaks in the order in which they were 

received, WikiLeaks gradually learned the importance of sifting out the data most likely to 

make an impact. They wanted to avoid becoming too dependent upon the “mainstream 

media” but they prioritized leaks for preparation and publication (Domscheit-Berg, 2011: Ch. 

7, para. 2). It soon became clear that the mere publication of vast quantities of data did not on 

its own generate interest among professional journalists. WikiLeaks’ perspective on this is 

intriguing and it suggests some ambivalence about their original goals and a further 

explanation of their switch to fully-fledged collaboration. According to Assange, the problem 

was one of oversupply. Journalists were swamped by too much data. The trick was to restrict 

its quantity in order to increase its value and then follow this up by collaborating more 

closely with professional news organizations. This would generate greater interest, more 

manageable stories, and impact (Mey, 2010). 

By the time of the Afghan war logs release of the summer of 2010, WikiLeaks had 

decided that working closely with journalists would be its chief mode of operation. The core 

team “looked around for reliable partners” before settling on the New York Times, the 

Guardian, and Der Spiegel (Domscheit-Berg, 2011: Ch. 15, para. 12). Der Spiegel journalists 

held regular weekly meetings with WikiLeaks staff during the run-up to the publication of the 

stories. Meetings with the Guardian and New York Times staff were also a regular feature by 

this time, as participants regularly shuttled between London and New York. Assange worked 

for a time alongside the journalists at the Guardian’s London offices (Ellison, 2011) And as 

WikiLeaks’ strategy evolved they began to involve broadcasters: in the run-up to the 

“exclusive” launch of the Afghan war logs, Assange offered interviews to Channel 4, Al 

Jazeera, CNN, and a freelance reporter, much to the chagrin of the press partners (Leigh & 

Harding, 2011: Ch. 8, para. 29). 



- 26 - 

By mid-2010, then, the relationship between WikiLeaks and traditional media was 

symbiotic. But the precise nature of power relations in this context of interdependence is a 

matter for analysis and interpretation. 

Bill Keller, executive editor of the New York Times and one of those directly 

involved in brokering the arrangement that led to the publication of the 2010 leaks strongly 

argues that the press were the leaders throughout. Describing Assange as “a self-important 

quasi-anarchist” Keller says that WikiLeaks was always treated as the outsider. In fact, so 

keen is he to depict the relationship in these traditional terms that, in a post-mortem 

describing the cablegate affair from the perspective of his editorial office, he pointedly and 

repeatedly refers to WikiLeaks as “a source.” As Keller puts it:  

 

we have treated Julian Assange and his merry band as a source. I will not say ‘a 

source, pure and simple,’ because as any reporter or editor can attest, sources are 

rarely pure or simple, and Assange was no exception. But the relationship with 

sources is straightforward: You don’t necessarily endorse their agenda, echo their 

rhetoric, take anything they say at face value, applaud their methods or, most 

important, allow them to shape or censor your journalism. Your obligation, as an 

independent news organization, is to verify the material, to supply context, to exercise 

responsible judgment about what to publish and what not, and to make sense of it. 

That is what we did (Star & New York Times Staff, 2011: Ch. 1, para. 68). 

 

The other major partner in the 2010 stories was the Guardian. Its attitude is very 

different. The paper had used WikiLeaks data early on. During 2009 the British high court 

upheld so-called superinjunctions preventing the Guardian from reporting on Barclays 

Bank’s alleged tax avoidance and oil trading company Trafigura’s alleged dumping of toxic 

waste in the Ivory Coast. (Superinjunctions forbid all media discussion of the injunctions 

they cover.) WikiLeaks agreed to host documents that it had been ruled must be kept secret, 

undermining the court’s decision. These cases demonstrated that mainstream media 



- 27 - 

organizations had much to gain from forming an alliance with a group of activists who were 

not shaped by the regular routines of the news industry and much less likely to capitulate 

when faced with legal threats. In March 2010, the Guardian offered to reciprocate by 

publicizing the Collateral Murder helicopter film (Leigh & Harding, 2011: Ch. 5, para. 16). 

In the event, WikiLeaks chose to launch at a high-profile press gathering at the National 

Press Club in Washington, DC. But the Guardian’s July 2010 publication of Afghanistan war 

documents is tellingly labeled a “Guardian/WikiLeaks publication” (Leigh & Harding, 2011: 

Ch. 9, para. 10). This was clearly seen as a collaborative endeavor. 

It was the Guardian’s analysis of the predicament in which WikiLeaks found itself by 

mid-2010 that proved so important in shaping how the Afghanistan, Iraq, and embassy cables 

stories emerged. They argued that WikiLeaks was becoming weaker because it was under 

threat of legal action, black propaganda campaigns, and hacking attacks. They suggested 

some sort of multinational alliance of newspapers, WikiLeaks, and NGOs. Fearful that the 

American embassy in London would seek a legal injunction from British courts before the 

stories emerged, the Guardian also suggested that the aim would be to publish simultaneously 

on the WikiLeaks site and across several outlets in a range of countries.  

WikiLeaks too, were contributing to the strategy at this stage. They suggested that 

simultaneous publication by the New York Times, where they had contacts, would make it 

less likely that the alleged U.S. military source, Bradley Manning, would be charged under 

the U.S. Espionage Act (Leigh & Harding, 2011: Ch. 7, para. 47). And although the Guardian 

were initially reluctant to accede to WikiLeaks’ request that Der Spiegel be allowed into the 

Afghanistan collaboration, it soon became obvious that the Germans had a great deal of 

expertise that could be brought to bear in verifying the leaks, including access to secret 

supporting documents for the German parliament’s investigation into the war (Leigh & 

Harding, 2011: Ch. 8, para. 18). The outcome was a historic international collaboration 

involving WikiLeaks and several elite national news organizations: the Guardian, the New 

York Times, Der Spiegel, Le Monde, and El País. The ultimate prize was the embassy cables 

leak of November 2010. 



- 28 - 

While it is clear that the publication of these enormous leaks was heavily dependent 

upon the professional and organizational resources of traditional news organizations, a key 

point here is that this pool of resources was itself subject to rapid evolution during the 

collaboration. 

A custom search engine was coded by the Guardian’s in-house technology staff, 

enabling its foreign affairs team to run queries against the huge database of around 300 

million words of jargon-riddled text. An editorial decision was made to redact material that 

might endanger sources and military personnel, but deciding this was the easy part; following 

through, when faced with such huge amounts of textual data, proved far more difficult. The 

embassy cables were the equivalent of around 2,000 printed books (Leigh & Harding, 2011: 

Ch. 11, para. 20).  

Suspicion and differences of opinion bedeviled all involved. The journalists had 

several concerns: the status and credibility of the leaks; the possibility that the U.S. 

government and private individuals named in leaks might bring lawsuits against the editors of 

the European newspapers; the potential harm that might come to informants inadvertently 

named in secret documents; and Assange’s claim to act as the sole intermediary between his 

sources and the media. The legal concerns were particularly acute with the embassy cables 

because these contained numerous descriptions of financial corruption involving not only 

politicians but also business leaders from around the world. In the British context, where high 

court injunctions have become more common in recent years, it was possible that individuals 

might succeed in restricting publication before any of the stories saw the light of day. There 

was thus a “safety in numbers” approach girded by simultaneous international publication, 

the linchpin of which was WikiLeaks’ publishing infrastructure. 

The Guardian’s and the New York Times’ accounts both stress Assange’s 

unpredictable behavior but also his desire to avoid becoming too dependent upon a narrow 

group of media actors. There were undoubtedly conflicting norms. With the Afghanistan 

documents, WikiLeaks wanted to share the data more widely, including among known 

sympathetic freelancers. The Guardian and the New York Times wanted to retain exclusivity 



- 29 - 

(Domscheit-Berg, 2011: Ch. 15, para. 16). The Guardian’s Nick Davies says of Assange: 

“The problem is he’s basically a computer hacker. He comes from a simplistic ideology, or at 

that stage he did, that all information has to be published, that all information is good” 

(quoted in Leigh & Harding, 2011: Ch. 8, para. 24). 

For its part, WikiLeaks was concerned that the journalistic norms for reporting insider 

information from government sources would not apply in the case of such enormous leaks, 

particularly in the United States. They had mixed results. The New York Times, in a plan to 

avoid charges of unethical reporting, decided to inform the U.S. State Department before 

proceeding with each new set of revelations. This decision was made on the grounds that it 

would enable journalists to use official reactions to gain a better sense of the authenticity of 

the documents. It would also enable them to identify the redactions necessary to safeguard 

U.S. informants and military personnel (Leigh & Harding, 2011: Ch. 14, para. 59). In its 

coverage, the New York Times exercised a cautious approach to redaction and it refused to 

link to WikiLeaks because it claimed the site contained sensitive information (Leigh & 

Harding, 2011: Ch. 8, para. 29). Bill Keller warned the White House of his plans in advance 

of the launch of the cable stories and four of his staff attended an off-the-record meeting with 

officials from the White House, the State Department, the CIA, the FBI, the Pentagon, and 

the Defense Intelligence Agency. The administration asked that sources on the ground be 

protected but they also demanded that secret U.S. intelligence operations and any potentially 

embarrassing remarks made by top U.S. officials should be removed from the articles. Keller 

agreed to redact but was “unpersuaded” by the other arguments. However, this initial meeting 

was followed by a regular series of daily conference calls and ad hoc gatherings to discuss 

the content of the forthcoming stories. The White House did not seek to prevent publication. 

As Keller says, “in our discussions before the publication of our articles, White House 

officials, while challenging some of the conclusions we drew from the material, thanked us 

for handling the documents with care. The secretaries of state and defense and the attorney 

general resisted the opportunity for a crowd-pleasing orgy of press-bashing” (Leigh & 

Harding, 2011: Ch. 11, para. 64). The U.S. military and intelligence authorities, working 



- 30 - 

through the usual channels, therefore played an important role in shaping how the cables 

stories were handled at the New York Times. Meanwhile, the Guardian and the other press 

partners also indirectly considered State Department responses when deciding what to redact, 

because Keller and his team in New York fed information across from their briefing meetings 

(Leigh & Harding, 2011: Ch. 14, para. 46). 

The discourse that emerges from some of the professional journalists’ accounts, 

particularly that of Keller, is of the need for professional news organizations to tame an 

“anarchist” WikiLeaks hell-bent on publishing everything in its possession. Yet there is little 

hard evidence that WikiLeaks had a cavalier attitude to sensitive information. As the 

Guardian journalists themselves admit, by the time of the embassy cables Assange was as 

eager as the professionals to be selective in what was published and to redact the documents, 

not only to protect sources but more pragmatically to avoid provoking hostility to the project. 

Indeed, during the Afghan war documents release earlier that year WikiLeaks had removed a 

batch of 14,000 files because they may have contained identifying information (Domscheit-

Berg, 2011: Ch. 15, para. 25). The Iraq war logs of October 2010 were also heavily redacted 

(Leigh & Harding, 2011: Ch. 8, para. 25). And yet the perception that WikiLeaks was an 

irresponsible organization and “not journalism” was very widespread. According to a content 

analysis of newspapers from November 14, 2010 to January 28, 2011, some 60% of stories 

misleadingly referred to the “dumping” of “250,000” cables (Benkler, 2011). In fact, by the 

end of December 2010, a total of 1,942 had been released. 

In the day-to-day processes of news production the worlds of WikiLeaks and the 

journalists were sometimes uncomfortably far apart. The Guardian’s David Leigh and Luke 

Harding reveal that there was a good deal of muddling through in handling data and digital 

tools. The sheer size of the 200 million-word embassy cables database forced Guardian 

journalists to run keyword searches using TextWrangler, a basic piece of Macintosh text 

editing software (Leigh & Harding, 2011: Ch. 11, para. 16). Terms that were too generic 

would produce thousands of results, so they would sometimes resort to searching for unusual 

phrases in the hope of hitting some bizarre description of events. In discussing how to publish 



- 31 - 

stories based on the Afghanistan war logs, the Guardian’s journalists spoke of coverage in the 

anachronistic language of paper and the old news cycle: “14 pages, on the day of launch” 

(Leigh & Harding, 2011: Ch. 8, para. 20). Far more readers would encounter this material on 

the paper’s website, where “page” space was not a constraint. As if to force this new reality 

home, the official launch of the cables stories was scooped by an anonymous individual 

named freelancer_09, who tweeted page scans of all of the major headlines from a paper 

copy of Der Spiegel picked up from a batch left by mistake at Badisher Bahnhof station on 

the Swiss-German border (Leigh & Harding, 2011: Ch. 15, para. 14). 

But however much they struggled to get to grips with WikiLeaks’ infrastructure and 

working practices, we also need to recognize that the journalists offered their own network 

resources. They improvised their own form of secure transnational network infrastructure, 

meshing their practices with those of WikiLeaks. Email was out of bounds; Skype video calls 

were used instead. During these sessions the code numbers of relevant cables would be 

silently held up to the camera as a means of evading interception. Access to the cables was 

also provided over encrypted VPN connections. The Guardian’s cables team were given 

temporary “burner” pay-as-you-go cell phones as a means of evading wiretaps (Leigh & 

Harding, 2011: Ch. 14, paras. 19–21). 

Journalists adapted to the demands imposed by the huge volumes of data, some of 

which required great effort to verify. A team of experienced war reporters was assembled to 

undertake these tasks, including Jonathan Steele and James Meek of the Guardian, Eric 

Schmitt of the New York Times, and John Goetz and Marcel Rosenbach of Der Spiegel 

(Leigh & Harding, 2011: Ch. 8, para. 16). Their team also included Alastair Dant and Simon 

Rogers, whose role was to create compelling visual displays for the website, integrating 

leaked data with temporal and locational information. 

The news organizations also provided a further set of resources: legal expertise, 

legitimacy, and widespread recognition among their publics. This helped the partnership as a 

whole resist political pressure in the run-up to publication. Two days before the launch, 

Guardian editor Alan Rusbridger fielded a conference call from senior figures in the U.S. 



- 32 - 

administration, including the U.S. assistant secretary for public affairs, Philip J. Crowley, 

secretary of state Hillary Clinton’s private secretary, and members of the Department of 

Defense, and the National Security Council. The administration’s aim was to establish 

precisely what was about to be leaked. Rusbridger conceded the broad themes of the first 

three days, but no details. Georg Mascolo, the editor-in-chief of Der Spiegel took a similar 

call from the U.S. ambassador to Germany (Leigh & Harding, 2011: Ch. 14, para. 56). 

This was in stark contrast to what happened with WikiLeaks. Assange wrote to U.S. 

ambassador Louis Susman in London asking that the U.S. authorities produce specific 

examples of how publication of the cables might put individuals in danger. The response 

came from Harold Koh, a legal adviser to the State Department. Koh ignored Assange’s 

request, declared that the cable leak was “provided in violation of U.S. law,” and demanded 

that WikiLeaks return the stolen files (Leigh & Harding, 2011: Ch. 14, para. 65). 

These episodes are revealing. In contrast with WikiLeaks, the senior journalists had 

much experience of bargaining with elite government sources. Their editors possessed the 

legal resources that would enable them to craft stories to avoid provoking lawsuits. The news 

organizations also had clout: all of the partners were revered national institutions in their own 

right. Any decision by the governments of the United States, Britain, Germany, France, or 

Spain to attempt to suppress publication by the newspapers would have instantly provoked 

outrage among a significant section of each country’s population. Suppression would in any 

case have proved futile because the stories were scheduled to appear simultaneously 

elsewhere—on the WikiLeaks website. The likelihood of concerted action by five 

governments was minimal. The likelihood of coordinated collective action by the 

newspapers, WikiLeaks, and its distributed networks was high. 

The power of the traditional news organizations was thrown into sharp relief when 

Assange was accused of alleged sexual assault in Sweden. Journalists instantly faced a 

significant problem. Even though Assange was a partner in their efforts, to downplay a 

potential personal scandal would have threatened the credibility of the entire deal. The New 

York Times started to shift their emphasis and ran a front page extended profile of Assange 



- 33 - 

dealing in some detail with the sexual allegations. The Guardian and the other partners 

eventually followed suit, as Assange’s personal character began to emerge as part of the 

WikiLeaks narrative. 

These evolving power relations were exhibited during a fraught and revealing episode 

a few weeks before the cable stories went public. Despite Assange agreeing that he would 

grant the press partners exclusive access (Leigh & Harding, 2011: Ch. 13, para. 12), 

WikiLeaks started to leak. The entire embassy cables database had been acquired by Heather 

Brooke, a London-based freelance journalist and freedom of information campaigner. This 

led to a confrontation at the Guardian’s headquarters on November 1, 2010. During this 

meeting, involving Assange and his legal team, the Guardian’s senior editors and their 

lawyer, Der Spiegel and Guardian journalists, and the New York Times’ Bill Keller (via 

phone), the interdependence among these actors was played out in vivid fashion. 

Assange was angered by the hostile profile in the New York Times and now wanted 

the paper to be kept out of the deal. He mentioned potential collaboration with other papers, 

including the Washington Post. Meanwhile, the Guardian had been negotiating with Heather 

Brooke in an attempt to bring her into the fold to eliminate the risk that she might take her 

copy of the cables to another paper. They responded to Assange with the argument that the 

cables had in fact already been leaked and neither they nor the New York Times was now 

dependent on WikiLeaks for the data required to run their articles. But they could not be sure 

that they would be able to secure Brooke’s compliance, nor would they have the WikiLeaks 

web infrastructure to guarantee the availability of their evidence. Assange still had power 

resources to deploy. Assange then asked that the embassy cables partnership be widened to 

include El País and Le Monde and that the New York Times publish on their front page his 

response to their unfriendly profile. Though Bill Keller refused Assange’s request, the 

meeting did agree to include the Spanish and French papers. The original partners’ exclusive 

was therefore diluted, but Assange failed to exclude the New York Times from the deal 

because the Guardian later passed the cables over to Keller (Leigh & Harding, 2011: Ch. 11, 

paras. 11–49). This was, therefore, a victory through compromise for all involved. The terms 



- 34 - 

of this deal crystallize the interdependence among WikiLeaks and the professional news 

organizations. The first embassy cables articles went ahead as planned, save for the 

Twitter/Der Spiegel accident, on November 28, 2010. 

This marked the end of an episode of collaboration, but WikiLeaks’ polymorphous 

network resources came to the fore in the immediate aftermath of the cables launch, 

providing symbolic reinforcement to the mainstream journalists. There erupted a sprawling, 

symbolically-charged cyber conflict, pitting activists engaged in electronic civil disobedience 

against a group of politicians, public authorities, and private companies intent on weakening 

WikiLeaks’ organizational capacity. The unprecedented series of attacks on WikiLeaks led to 

“Operation: Payback” and “Operation Avenge Assange”: decentralized online campaigns of 

politically-motivated retaliatory hacking. The action was minimally coordinated by a loose, 

leaderless, memberless, and constantly shifting transnational network of around 10,000 

hacktivists named Anonymous. Some of these were associated with the “doing it for the lulz” 

culture of the libertine web forum, 4Chan (Shapira & Warrick, 2010). Media reports at the 

time suggested that Anonymous’ support for WikiLeaks was a new development, but in fact 

the group had played important supporting roles in the past. In 2008 they had assisted with 

organizing website material from a leak detailing secret aspects of the Scientology movement 

(Domscheit-Berg, 2011: Ch. 3, para. 22). 

Hacktivism in itself is nothing new (Chadwick, 2006: 114–143) though there is much 

more that might be said about these reactions and counter-reactions to the cables leaks. But 

my specific point here is that this was part of an ongoing public drama in which WikiLeaks’ 

networks of affinity were mobilized, mostly in support of Assange, but partly in support of 

the collaboration between WikiLeaks and the press. These actions should be seen as an 

essential aspect of the hybrid media system. They were a show of strength of sorts, by the 

members of an online “anti-leader” network who had become politicized and who were 

willing to take personal risks in order to demonstrate their support for freedom of expression 

and the principle of whistleblower anonymity. And those risks were very real: in July 2011 

the U.S. State Department and the British and Dutch police announced that sixteen 



- 35 - 

participants in the Anonymous denial of service attacks on PayPal had been arrested and 

charged with crimes (U.S. Department of Justice, 2011). 

 

 

WikiLeaks and the Hybrid Media System 

 

What are we to make of these fascinating episodes in the evolution of news media and 

political mobilization?  

Part news producer, part social movement, part public information provider, part 

broadcaster, part direct action network, whether you agree with its political mission or not, 

WikiLeaks has had an undeniable impact. The series of leaks in 2010 were arguably among 

the most important global political news “scoops” of the past few decades.  

This impact has been achieved through interdependent power relations built upon the 

integration and exploitation of old and new media practices: the hybridization of professional 

investigative journalism and online volunteer activism; of established institutional power and 

distributed network power. 

No doubt there are strong opponents of this interpretation in the professional news 

industry. WikiLeaks threatens traditional investigative reporting because in some ways it 

offers a more effective model. Some interpretations have been replete with phrases designed 

to construct a cordon sanitaire between the domains of journalism and WikiLeaks. One 

referred to the 2010 stories as simply a “collaboration of newspaper and Web site” (Ellison, 

2011). WikiLeaks is not just a website, and it is more than “just a source.” 

But while we need to look beyond self-justificatory dismissals of by professional 

journalists we also need to recognize there are obvious weaknesses in WikiLeaks’ approach. 

This is only partly a story of WikiLeaks’ insurgency. 

In many ways, as this analysis has shown, to depict WikiLeaks or professional 

journalists or, indeed, online hacktivist networks only in terms of each group’s power to “act 

upon” a preexisting set of media relations is to miss the truly important point here. 



- 36 - 

WikiLeaks constructs and occupies an important boundary space between old and new 

media. It conducts technologically-enabled raids across each side of this boundary in a 

continual quest for resources that enable it to exercise power. But these power resources are 

themselves always conditioned by relations of complex interdependence with other political 

and media actors, whether they be online or offline networks of activists, or professional 

news organizations. 

WikiLeaks relies upon anonymous whistleblowers for its source material and over 

time it has built a leaking infrastructure able to marshal huge quantities of data, and a 

publishing operation. It has produced important pieces of journalism from its own resources, 

as the process leading to the publication of Collateral Murder reveals. It has propelled the 

ethics and even the caché associated with hacktivism, internet libertarianism, and “data 

journalism” into the realm of mainstream politics and news media. It has even created a new 

set of multimedia documentary genres (Collateral Murder again).  

But it is an inescapable fact that the information that has had the most decisive impact 

has been animated and mediated by professional journalism. This journalism has operated in 

environments where professional status, experience of investigations, and institutional 

resources have been decisive in shaping events. Even Collateral Murder, an online viral 

success with 11.7 million YouTube viewings, drew upon television genres. And it was 

embargoed until a relatively high-profile press release event in Washington, where Assange 

distributed a press kit to the gathered media before moving on to appear on the Colbert 

Report, a popular U.S. satirical television news show. Press and broadcast news media have 

been essential to the WikiLeaks phenomenon. 

Yet by the same token we should be wary of according too much power to 

professional news organizations. We might ask: if WikiLeaks must coexist in symbiosis with 

the press and broadcasters, is WikiLeaks powerful? Or we might reverse this question: if the 

press and broadcasters must coexist in symbiosis with WikiLeaks, are the press and 

broadcasters powerful? These are valid enough questions but they perhaps rest upon an 

inadequate conceptualization of power. For in the hybrid media system, power is not always 



- 37 - 

exercised in the context of zero-sum games; it may emerge from physical and mediated 

interactions that are socially and technologically constructed and which evolve over time, in a 

diverse range of settings. What actually counts as an effective set of resources for powerful 

action in the hybrid media system has emerged from the interactions between WikiLeaks and 

other actors. Some of these interactions were colored by power operating as resources for the 

issuing of ultimatums and vetoes in focused, discrete environments, often behind closed 

doors and involving elite players. This was the case, for example, when Assange and the 

press partners came together at the last minute to hammer out the terms of the deal for the 

cables release. Sometimes power has been dispersed across a broader network, such as when 

WikiLeaks used its technological infrastructure to gather data leaks and channel these to the 

press; or when it has capitalized on the expertise of activists on the ground in various 

geographical locations. This broader network was also been on display when hacktivists 

came to the symbolic aid of both WikiLeaks and their press partners, as happened in the 

aftermath of the cables leaks. And WikiLeaks the networked publisher continues: in April 

2011 it partnered with the Washington Post on new cables releases detailing secret plans to 

depose the Yemeni president (Whitlock, 2011). As of this writing (July 2011), 19,600 of the 

250,000 embassy cables have been released (Cablegatesearch, 2011).  

Cooperation has by no means been a frictionless process. Much of this suspicion 

stemmed from WikiLeaks’ hybridity. Assange’s approach evolved to the extent that he 

personally began using the WikiLeaks’ Twitter account to express his views, including his 

argument that he was becoming the victim of U.S. intelligence “dirty tricks.” His use of 

Twitter to publicize the cause involved projecting his own persona to try to build a larger 

online support network and articulate connections among the other elements of the hybrid 

media system, particularly broadcasters. This became an important aspect of WikiLeaks’ 

overall repertoire of behaviors during the embassy cables affair. Assange seems to have 

adapted to the glare of publicity and moved easily among celebrities. His December 2010 

arrest pending extradition proceedings further amplified the cult of personality, as several 

wealthy publishers, actors, journalists, and film directors provided money to enable his bail 



- 38 - 

release. By the time he was released from prison just before Christmas 2010, Assange was a 

global celebrity, of sorts. 

It is interesting to reflect, finally, on why the New York Times’ discourse about 

WikiLeaks differs so markedly from that of the European press partners. In the uproar that 

followed publication of the embassy cables stories in the United States there was much 

debate about whether WikiLeaks was “really journalism” (see for example Adler, 2011; 

Benkler, 2011; Greenwald, 2010; Packer, 2010). There is more than principle at stake. If 

WikiLeaks can be publicly defined as journalism, any prosecution would need to overturn 

constitutional precedent. Is WikiLeaks exempt from traditional First Amendment protections 

and therefore prosecutable under U.S. law?  

Fueling this discussion were differing views on whether WikiLeaks is responsible in 

its approach to redacting leaked data. As I have shown, the evidence in this area is mixed. 

WikiLeaks has been selective in its approach to publication and it has taken redaction 

seriously, but it has often been hampered by an inability to mobilize sufficient volunteer labor 

to systematically carry out these tasks. Its view of political information was also different 

from that of the journalists, who are well used to protecting sources, cherry-picking the best 

pieces of evidence, and framing stories to generate the maximum possible interest. 

Keller’s dismissals were echoed across the American broadcast and press media and 

the wider debate about WikiLeaks’ journalistic credentials were shaped there by the 

American broadsheet press’s comparatively strong professional norm of objectivity and it 

related ambivalence toward advocacy journalism. In some respects, then, WikiLeaks’ hybrid 

model of journalist, publisher, and mobilization movement is much more disruptive of the 

media system of the United States than it is of those in Europe, though there are of course 

many important differences across the European setting. This goes some way toward 

explaining the distancing tactic of the New York Times. 

But overall, WikiLeaks and the professionals have innovated together, effectively 

blending their preexisting technologies, skills, and operating assumptions at the same time as 

creating new ones. The news partners and WikiLeaks have shared these resources among 



- 39 - 

themselves and, in some cases, with the public. The development of meaningful capacity for 

action in this new type of technology-enabled, not-quite-journalism has involved a process of 

learning, co-creation and co-evolution in the creative pursuit of new norms and working 

practices. 

This is a story of interdependence among old and new media in the gathering and 

production of information, and the exploitation of that information as news. WikiLeaks and 

their press partners in Britain, America, Germany, France, and Spain have, together, played a 

crucial role in the ongoing construction of a media system in which they have also had the 

capacity to so decisively intervene—a hybrid media system. 



- 40 - 

References 

Adler, B. (2011, January 4). Why Journalists Aren’t Standing Up for WikiLeaks. Newsweek 
Website. Retrieved January 4, 2011, from 
http://www.newsweek.com/2011/01/04/why-journalists-aren-t-defending-julian-
assange.print.html 

Amin, A. (2004). Regulating Economic Globalization. Transactions of the Institute of British 
Geographers, 29 (2), 217–233. 

Arthur, C. (2010, January 8). WikiLeaks Under Attack: the Definitive Timeline. Guardian 
Website. Retrieved January 8, 2011, from 
http://www.guardian.co.uk/media/2010/dec/07/wikileaks-under-attack-definitive-
timeline 

Ashcraft, K. L. (2001). Organized Dissonance: Feminist Bureaucracy as Hybrid Form. 
Academy of Management Journal, 44 (6), 1301–1322. 

Ashcraft, K. L. (2006). Feminist-Bureaucratic Control and Other Adversarial Allies: 
Extending Organized Dissonance to the Practice of “New” Forms. Communication 
Monographs, 73 (1), 55–86. 

Bäckstrand, K. (2006). Democratizing Global Environmental Governance? Stakeholder 
Democracy After the World Summit on Sustainable Development. European Journal 
of International Relations, 12 (4), 467–498. 

Barnett, S., & Gaber, I. (2001). Westminster Tales: The 21st Century Crisis in British 
Political Journalism. London: Continuum. 

Baym, G. (2005). The Daily Show: Discursive Integration and the Reinvention of Political 
Journalism. Political Communication, 22 (3), 259–276. 

Benkler, Y. (2011, February 8). A Free, Irresponsible Press: WikiLeaks and the Battle over 
the Soul of the Networked Fourth Estate. Yochai Benkler's Website. Retrieved July 
15, 2011, from http://benkler.org/Benkler_Wikileaks_current.pdf 

Bennett, W. L., Lawrence, R., & Livingston, S. (2007). When the Press Fails: Political 
Power and the News Media from Iraq to Katrina. London: University of Chicago 
Press. 

Bhabha, H. K. (1994). The Location of Culture. London: Routledge. 
Bimber, B., Stohl, C., & Flanagin, A. J. (2009). Technological Change and the Shifting 

Nature of Political Organization. In A. Chadwick & P. N. Howard (Eds.), The 
Handbook of Internet Politics (pp. 72–85). London: Routledge. 

Bjørkan, M., & Qvenild, M. (2010). The Biodiversity Discourse: Categorization of 
Indigenous People in a Mexican Bio-Prospecting Case. Human Ecology, 38 (2), 193–
204. 

Bloomfield, B. P., & Hayes, N. (2009). Power and Organizational Transformation Through 
Technology: Hybrids of Electronic Government. Organization Studies, 30 (5), 461–
487. 

Bolter, J. D., & Grusin, R. (1999). Remediation: Understanding New Media. Cambridge, 
MA: MIT Press. 

Born, G. (2003). Strategy, Positioning and Projection in Digital Television: Channel Four and 
the Commercialization of Public Service Broadcasting in the UK. Media, Culture and 
Society, 25 (6), 773–799. 

Brian, M. (2010, December 13). Wikileaks.org Domain Comes Back Online, Helped by New 
DNS Providers. The Next Web Media Website. Retrieved December 13, 2010, from 
http://thenextweb.com/media/2010/12/13/wikileaks-org-domain-comes-back-online-
with-the-help-of-new-dns-providers/ 

Brownlee, J. (2009). Portents of Pluralism: How Hybrid Regimes affect Democratic 



- 41 - 

Transitions. American Journal of Political Science, 53 (3), 515–532. 
Bruce, K., & Jordan, J. (2007). Between Markets and Hierarchies: Towards a Better 

Taxonomy of Hybrid Organizational Forms? Technology Analysis and Strategic 
Management, 19 (1), 7–16. 

Bulkeley, H. (2005). Reconfiguring Environmental Governance: Towards a Politics of Scales 
and Networks. Political Geography, 24 (8), 875–902. 

Cablegatesearch. (2011, July 27). Cablegate's Cables: Full Text Search. Cablegatesearch 
Website. Retrieved July 27, 2011, from http://www.cablegatesearch.net/search.php 

Callaghan, K., & Schnell, F. (2001). Assessing the Democratic Debate: How the News Media 
Frame Elite Policy Discourse. Political Communication, 18 (2), 183–212. 

Chadwick, A. (2006). Internet Politics: States, Citizens, and New Communication 
Technologies. New York: Oxford University Press. 

Chadwick, A. (2007). Digital Network Repertoires and Organizational Hybridity. Political 
Communication, 24 (3), 283–301. 

Chadwick, A. (2011a). Britain’s First Live Televised Party Leaders’ Debate: From the News 
Cycle to the Political Information Cycle. Parliamentary Affairs, 64 (1), 24–44. 

Chadwick, A. (2011b). The Political Information Cycle in a Hybrid News System: the British 
Prime Minister and the “Bullygate” Affair. The International Journal of 
Press/Politics, 16 (1), 3–29. 

Chadwick, A. (forthcoming). The Hybrid Media System: Politics and Power. New York: 
Oxford University Press. 

Chandler, D., & Munday, R. (2011). Ontology. In D. Chandler & R. Munday (Eds.), Oxford 
Dictionary of Media and Communication. Oxford: Oxford University Press. 

Clegg, S., & Courpasson, D. (2004). Political Hybrids: Tocquevillean Views on Project 
Organizations. Journal of Management Studies, 41 (4), 525–547. 

Courpasson, D., & Dany, F. (2003). Indifference or Obedience? Business Firms as 
Democratic Hybrids. Organization Studies, 24 (8), 1231–1260. 

Crowston, K., & Williams, M. (2000). Reproduced and Emergent Genres of Communication 
on the World Wide Web. Information Society, 16 (3), 201–215. 

Davies, N. (2008). Flat Earth News: An Award-Winning Reporter Exposes Falsehood, 
Distortion and Propaganda in the Global Media. London: Chatto & Windus. 

Davis, R. (2009). Typing Politics: The Role of Blogs in American Politics. New York: Oxford 
University Press. 

de la Torre, C., & Conaghan, C. (2009). The Hybrid Campaign: Tradition and Modernity in 
Ecuador's 2006 Presidential Election. International Journal of Press/Politics, 14 (3), 
335–352. 

DeLanda, M. (2006). A New Philosophy of Society: Assemblage Theory and Social 
Complexity. London: Continuum. 

Diamond, L. (2002). Thinking About Hybrid Regimes. Journal of Democracy, 13 (2), 21–35. 
Domscheit-Berg, D. (2011). Inside WikiLeaks: My Time With Julian Assange at the World's 

Most Dangerous Website (Kindle ed.). New York: Crown. 
Eisner, M. A. (2004). Corporate Environmentalism, Regulatory Reform, and Industry Self-

Regulation: Toward Genuine Regulatory Reinvention in the United States. 
Governance, 17 (2), 145–167. 

Ekman, J. (2009). Political Participation and Regime Stability: A Framework for Analyzing 
Hybrid Regimes. International Political Science Review, 30 (1), 7–31. 

Ellison, S. (2011, January 6). The Man Who Spilled the Secrets. Vanity Fair Website. 
Retrieved January 6, 2011, from 
http://www.vanityfair.com/politics/features/2011/02/the-guardian-201102 

Erjavec, K. (2004). Beyond Advertising and Journalism: Hybrid Promotional News 



- 42 - 

Discourse. Discourse and Society, 15 (5), 553–578. 
Fairclough, N. (1992). Discourse and Social Change. Cambridge: Polity. 
Fimreite, A. L., & Lægreid, P. (2009). Reorganizing the Welfare State Administration: 

Partnership, Networks and Accountability. Public Management Review, 11 (3), 281–
297. 

Foss, N. J. (2003). Selective Intervention and Internal Hybrids: Interpreting and Learning 
From the Rise and Decline of the Oticon Spaghetti Organization. Organization 
Science, 14 (3), 331–350. 

Gans, H. J. (1979). Deciding What's News: A Study of CBS Evening News, NBC Nightly 
News, Newsweek, and Time (25th Anniversary 2004 ed.). New York: Pantheon. 

Gilroy, P. (1993). The Black Atlantic: Modernity and Double Consciousness. London: Verso. 
Glynn, K., & Tyson, A. F. (2007). Indigeneity, Media and Cultural Globalization: The Case 

of Mataku, or The Maori X-Files. International Journal of Cultural Studies, 10 (2), 
205–224. 

Golding, P., & Elliott, P. (1979). Making the News. London: Longman. 
Goss, K. A., & Heaney, M. T. (2010). Organizing Women as Women: Hybridity and 

Grassroots Collective Action in the 21st Century. Perspectives on Politics, 8 (1), 27–
52. 

Greenwald, G. (2010, December 2). Joe Lieberman Emulates Chinese Dictators. Salon.com 
Website. Retrieved December 2, 2010, from 
http://www.salon.com/news/opinion/glenn_greenwald/2010/12/01/lieberman/index.ht
ml 

Heeks, R., & Stanforth, C. (2007). Understanding E-Government Project Trajectories From 
an Actor-Network Perspective. European Journal of Information Systems, 16 (2), 
165–177. 

Hodgson, D. E. (2004). Project Work: The Legacy of Bureaucratic Control in the Post-
Bureaucratic Organization. Organization, 11 (1), 81–100. 

Holton, R. J. (1998). Globalization and the Nation-State. Basingstoke: Macmillan. 
Howe, J. (2008). Crowdsourcing: How the Power of the Crowd is Driving the Future of 

Business. New York: Crown. 
Jenkins, H. (2006). Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. New York: 

New York University Press. 
Karl, T. L. (1995). The Hybrid Regimes of Central America. Journal of Democracy, 6 (3), 

72–86. 
Khatchadourian, R. (2010, June 7). No Secrets: Julian Assange's Mission for Total 

Transparency. New Yorker Website. Retrieved June 5, 2011, from 
http://www.newyorker.com/reporting/2010/06/07/100607fa_fact_khatchadourian?pri
ntable=true&currentPage=all 

Kilborn, R. (2003). Staging the Real: Factual TV Programming in the Age of “Big Brother”. 
Manchester: Manchester University Press. 

Kim, E.-G., & Hamilton, J. W. (2006). Capitulation to Capital? OhmyNews as Alternative 
Media. Media, Culture and Society, 28 (4), 541–560. 

Kraidy, M. (2005). Hybridity, or the Cultural Logic of Globalization. Philadelphia: Temple 
University Press. 

Kress, G. (2010). Multimodality: A Social Semiotic Approach to Contemporary 
Communication. Abingdon: Routledge. 

Langlois, R. N., & Garzarelli, G. (2008). Of Hackers and Hairdressers: Modularity and the 
Organizational Economics of Open-Source Collaboration. Industry and Innovation, 
15 (2), 125–143. 

Latour, B. (1993). We Have Never Been Modern. Cambridge, MA: Harvard University Press. 



- 43 - 

Latour, B. (2005). Reassembling the Social: An Introduction to Actor Network Theory. 
Oxford: Oxford University Press. 

Leigh, D., & Harding, L. (2011). WikiLeaks: Inside Julian Assange's War on Secrecy (Kindle 
ed.). London: Guardian Books. 

Levitsky, S., & Way, L. (2010). Competitive Authoritarianism: Hybrid Regimes After the 
Cold War. New York: Cambridge University Press. 

Lockwood, M., & Davidson, J. (2010). Environmental Governance and the Hybrid Regime of 
Australian Natural Resource Management. Geoforum, 41 (3), 388–398. 

Lulka, D. (2009). The Residual Humanism of Hybridity: Retaining a Sense of the Earth. 
Transactions of the Institute of British Geographers, 34 (3), 378–393. 

Luvaas, B. (2009). Dislocating Sounds: The Deterritorialization of Indonesian Indie Pop. 
Cultural Anthropology, 24 (2), 246–279. 

Mast, J. (2009). New Directions in Hybrid Popular Television: A Reassessment of Television 
Mock-Documentary. Media, Culture and Society, 31 (2). 

Messner, M., & DiStaso, M. W. (2008). The Source Cycle: How Traditional Media and 
Weblogs Use Each Other as Sources. Journalism Studies, 9 (3), 447–463. 

Mey, S. (2010, January 4). Leak-o-nomy: The Economy of Wikileaks Medien-Ökonomie-
Blog. Retrieved July 22, 2011, from http://stefan-mey.com/2010/01/04/leak-o-nomy-
the-economy-of-wikileaks 

Miller, C. R., & Shepherd, D. (2004). Blogging as Social Action: A Genre Analysis of the 
Weblog. In L. Gurak, S. Antonijevic, L. Johnson, C. Ratliff & J. Reyman (Eds.), Into 
the Blogosphere: Rhetoric, Community, and Culture of Weblogs. St. Paul: University 
of Minnesota. 

Molotch, H., & Lester, M. (1974). News As Purposive Behaviour: On the Strategic Use of 
Routine Events, Accidents, and Scandals. American Sociological Review, 39 (1), 101–
112. 

Nederveen Pieterse, J. (2001). Hybridity, So What? The Anti-hybridity Backlash and the 
Riddles of Recognition. Theory, Culture, and Society, 18 (2–3), 219–245. 

Nord, L. W. (2006). Still the Middle Way: A Study of Political Communication Practices in 
Swedish Election Campaigns. Harvard International Journal of Press/Politics, 11 (1), 
64–76. 

Ostrom, E. (1990). Governing the Commons: The Evolution of Institutions for Collective 
Action. Cambridge: Cambridge University Press. 

Packer, G. (2010). The Right to Secrecy. The New Yorker Website. Retrieved November 29, 
2010, from http://www.newyorker.com/online/blogs/georgepacker/2010/11/the-right-
to-secrecy.html 

Patterson, T. E. (1998). Time and News: The Media's Limitations as an Instrument Of 
Democracy. International Political Science Review, 19 (1), 55–67. 

Pedersen, J. S., & Dobbin, F. (2006). In Search of Identity and Legitimation: Bridging 
Organizational Culture and Neoinstitutionalism. American Behavioral Scientist, 49 
(7), 897–907. 

Plasser, F., & Plasser, G. (2002). Global Political Campaigning: A Worldwide Analysis of 
Campaign Professionals and Their Practices. Westport, CT: Praeger. 

Ranerup, A. (2007). Electronic Government as a Combination of Human and Technological 
Agency: Testing the Principle of Symmetry. Information Polity: The International 
Journal of Government and Democracy in the Information Age, 12 (3), 153–167. 

Rawnsley, A. (2010). The End of the Party: The Rise and Fall of New Labour. London: 
Viking. 

Risse, T. (2004). Global Governance and Communicative Action. Government and 
Opposition, 39 (2), 288–313. 



- 44 - 

Roshco, B. (1975). Newsmaking. Chicago: University of Chicago Press. 
Said, E. (1994). Culture and Imperialism. New York: Knopf. 
Saldhana, A. (2003). Review Essay: Actor Network Theory and Critical Sociology. Critical 

Sociology, 29 (3), 419–432. 
Sampson, R. J., MacIndoe, H., McAdam, D., & Weffer-Elizondo, S. (2005). Civil Society 

Reconsidered: The Durable Nature and Community Structure of Collective Civic 
Action. American Journal of Sociology, 111 (3), 673–714. 

Sandler, T. (2010). Common-Property Resources: Privatization, Centralization, and Hybrid 
Arrangements. Public Choice, 143 (3–4), 317–324. 

Schlesinger, P. (1977). Newsmen and Their Time-Machine. British Journal of Sociology, 28 
(3), 336–350. 

Schlesinger, P. (1978). Putting “Reality” Together: BBC News. London: Constable. 
Scott, D., & Barnett, C. (2009). Something in the Air: Civic Science and Contentious 

Environmental Politics in Post-Apartheid South Africa. Geoforum, 40 (3), 373–382. 
Scott, J., & Marshall, G. (2009). Ontology. In J. Scott & G. Marshall (Eds.), Oxford 

Dictionary of Sociology. Oxford: Oxford University Press. 
Sellers, P. (2010). Cycles of Spin: Strategic Communication in the U.S. Congress. New York: 

Cambridge University Press. 
Shah, S. K. (2006). Motivation, Governance, and the Viability of Hybrid Forms in Open 

Source Software Development. Management Science, 52 (7), 1000–1014. 
Shapira, I., & Warrick, J. (2010, December 12). WikiLeaks' Advocates are Wreaking 

“Hacktivism”. Washington Post Website. Retrieved December 12, from 
http://www.washingtonpost.com/wp-
dyn/content/article/2010/12/11/AR2010121103152.html 

Shim, D. (2006). Hybridity and the Rise of Korean Popular Culture in Asia. Media, Culture 
and Society, 28 (1), 25–44. 

Sklar, R. (1987). Developmental Democracy. Comparative Studies in Society and History, 29 
(4), 686–714. 

Spinuzzi, C. (2003). Tracing Genres Through Organizations: A Sociocultural Approach to 
Information Design. Cambridge, MA: MIT Press. 

Stanyer, J. (2001). The Creation of Political News: Television and British Party Political 
Conferences. Brighton: Sussex Academic Press. 

Star, A., & New York Times Staff (Eds.). (2011). Open Secrets: WikiLeaks, War, and 
American Diplomacy (Kindle ed.). New York: New York Times. 

Surowiecki, J. (2004). The Wisdom of Crowds. London: Little, Brown. 
Taylor, T. D. (1997). Global Pop: World Music, World Markets. London: Routledge. 
Thompson, L., & Cupples, J. (2008). Seen and not Heard? Text Messaging and Digital 

Sociality. Social and Cultural Geography, 9 (1), 95–108. 
Tuchman, G. (1978). Making News: A Study in the Construction of Reality. New York: Free 

Press. 
U.S. Department of Justice. (2011, July 19). Sixteen Individuals Arrested in the United States 

for Alleged Roles in Cyber Attacks. U.S. Department of Justice Website. Retrieved 
July 19, 2011, from http://www.justice.gov/opa/pr/2011/July/11-opa-944.html 

United States Army Counterintelligence Center. (2008). WikiLeaks.org—An Online 
Reference to Foreign Intelligence Services, Insurgents, or Terrorist Groups? 
WikiLeaks Website. Retrieved June 10, 2011, from 
http://mirror.wikileaks.info/leak/us-intel-wikileaks.pdf 

Valenzuela, J. S. (1992). Democratic Consolidation in Post-Transitional Settings: Notion, 
Process, and Facilitating Conditions. In S. Mainwaring, G. O'Donnell & J. S. 
Valenzuela (Eds.), Issues in Democratic Consolidation: The New South American 



- 45 - 

Democracies in Comparative Perspective (pp. 64–66). Notre Dame: University of 
Notre Dame Press. 

Wade, P. (2005). Hybridity Theory and Kinship Thinking. Cultural Studies, 19 (5), 602–621. 
Wang, G., & Yeh, E. Y.-Y. (2005). Globalization and Hybridization in Cultural Products: 

The Cases of Mulan and Crouching Tiger, Hidden Dragon. International Journal of 
Cultural Studies, 8 (2), 175–193. 

Wau-Holland-Stiftung. (2011, April 16). Project 04: Enduring Freedom of Information: 
Preliminary Transparency Report 2010. Wau-Holland-Stiftung Website. Retrieved 
July 20, from http://www.wauland.de/files/2010_Transparenzbericht-
Projekt04_en.pdf 

Whatmore, S. (2002). Hybrid Geographies: Natures, Cultures, Spaces. London: Sage. 
Whitlock, C. (2011, April 8). U.S. Was Told of Yemen Leader’s Vulnerability. Washington 

Post Website. Retrieved July 27, 2011, from 
http://www.washingtonpost.com/world/us-was-told-of-plot-to-overthrow-yemen-
leader/2011/04/07/AFBCY7xC_story.html 

WikiLeaks. (2009a, May 15). Draft: The Most Wanted Leaks of 2009. WikiLeaks Website. 
Retrieved June 24, 2011, from 
http://mirror.wikileaks.info/wiki/Draft_The_Most_Wanted_Leaks_of_2009 

WikiLeaks. (2009b, June 2). WikiLeaks wins Amnesty International 2009 Media Award. 
WikiLeaks Website. Retrieved July 22, 2011, from 
http://mirror.wikileaks.info/wiki/WikiLeaks_wins_Amnesty_International_2009_Med
ia_Award 

Wood, B. (2004). A World in Retreat: The Reconfiguration of Hybridity in 20th-Century 
New Zealand Television. Media, Culture and Society, 26 (1), 45–62. 

Young, S. (2009). Sky News Australia: The Impact of Local 24-hour News on Political 
Reporting in Australia. Journalism Studies, 10 (3), 401–416. 

 
 
Notes 
 
1. I use “ontology” here in a very basic sense. A philosophical term, originally from metaphysics, it refers to 
“assertions or assumptions about the nature of being and reality: about what ‘the real world’ is… .” Ontologies 
often contain “hierarchical relations” as “certain entities may be assigned prior existence, higher modality, or 
some other privileged status” (Chandler & Munday, 2011). Ontologies are necessary because “Any way of 
understanding the world, or some part of it, must make assumptions (which may be implicit or explicit) about 
what kinds of things do or can exist in that domain, and what might be their conditions of existence, relations of 
dependency, and so on.” (J. Scott & Marshall, 2009: 531). 
2. The analysis of WikiLeaks presented here draws on a fuller account in Chadwick (forthcoming). 
3. Collateral Murder was published in two versions—a 17-minute edited package uploaded to YouTube and 
released to the press complete with guidance notes, and a 39-minute “full-version.” The video footage, taken 
from the on-board camera of a U.S. Apache helicopter, captured that aircraft’s role in events during a July 2007 
attack on a small group of people in a residential area of Baghdad. Two of these people were armed with rifles; 
one was carrying a camera lens that appears to have been mistaken for a rocket-propelled grenade launcher. 
Two Reuters journalists, Saeed Chmagh and Namir Noo-Eldeen, were killed during the attack—Chmagh as he 
sought to crawl from danger into a van that arrived to rescue the wounded following the first phase of the attack. 
Twelve others lost their lives and two young children, who were passengers in the van, were badly wounded and 
later taken to hospital. After the event, in a bid to find out what had happened to their staff and to learn more 
about the extent to which the Apache helicopter had been under threat, Reuters asked the U.S. military to release 
the video. This was repeatedly refused. Reuters staff were eventually permitted to watch an edited version of the 
footage but this omitted the crucial second phase of the attack when the van containing the children that was 
trying to evacuate the wounded was destroyed by gunfire. 


