
Political Communication in Transition: Mediated Politics in Britain’s New 
Media Environment 

 
Andrew Chadwick 

Royal Holloway, University of London 
 

James Stanyer 
Loughborough University 

 
 

Abstract 
 
Since the mid-2000s, Britain’s political communication environment has undergone rapid 
change. During the 2010 election campaign, television continued its dominance as the most 
important medium through which the British public acquires its political information, as 
Britain’s first ever live televised party leaders’ debates received saturation coverage for 
almost the entire campaign. But over the previous half-decade the growing mainstream 
popularity of the internet has started to undermine some broadcast-era assumptions regarding 
strategic news management, both in government, and on the campaign trail. This new, hybrid, 
environment, one characterised by a complex intermingling of the “old”, the “new”, and the 
“renewed” creates particular uncertainty for “old” news media, established politicians, and 
political parties. The old media environment, dominated by media and political elites working 
in traditional television, radio, and newspapers, remains significant for British politics, but 
politics is increasingly mediated online. The internet is creating a more open, fluid political 
opportunity structure – one that increasingly enables the British public to exert its influence 
and hold politicians and media to account. The origins of this current hybridity can be traced 
back over the last couple of decades, but since the mid-2000s, the pace of change has 
quickened, and the stage on which the drama of British politics unfolds is in the process of 
being redesigned, partly by political and media elites, and partly by ordinary citizens. This 
paper provides an overview of this changing political communication environment and its 
consequences for British politics. The first part draws on the latest data to illustrate key 
developments in new media usage in Britain. Part two explores the way in which news, so 
central to an informed citizenry, is changing. Part three examines the parties’ news 
management strategies and how they have sought to use a blend of old and new media to 
boost their popularity. The paper then moves on to explore the role of media during the 
momentous 2010 general election campaign. 
 

 
 
 
 
 
 

Prepared for delivery at the American Political Science Association Annual Meeting, 
Washington, DC, September 2–5, 2010. 

 
Please ask the authors’ permission before citing or quoting from this paper. 

andrew.chadwick@rhul.ac.uk 
j.stanyer@lboro.ac.uk 



 2 

Since the mid-2000s, Britain’s political communication environment has undergone rapid 

change. During the 2010 election campaign, television continued its dominance as the most 

important medium through which the British public acquires its political information, as 

Britain’s first ever live televised party leaders’ debates received saturation coverage for 

almost the entire campaign. But over the previous half-decade the growing mainstream 

popularity of the internet has started to undermine some broadcast-era assumptions regarding 

strategic news management, both in government, and on the campaign trail. This new, hybrid, 

environment, one characterised by a complex intermingling of the “old”, the “new”, and the 

“renewed” creates particular uncertainty for “old” news media, established politicians, and 

political parties. The old media environment, dominated by media and political elites working 

in traditional television, radio, and newspapers, remains significant for British politics, but 

politics is increasingly mediated online. The internet is creating a more open, fluid political 

opportunity structure – one that increasingly enables the British public to exert its influence 

and hold politicians and media to account. The origins of this current hybridity can be traced 

back over the last couple of decades, but since the mid-2000s, the pace of change has 

quickened. The stage on which the drama of British politics unfolds is in the process of being 

redesigned, partly by political and media elites, and partly by ordinary citizens. 

This paper provides an overview of this changing political communication 

environment and its consequences for British politics. The first part draws on the latest data 

to illustrate key developments in new media usage in Britain. Part two explores the way in 

which news, so central to an informed citizenry, is changing. Part three examines the parties’ 

news management strategies and how they have sought to use a blend of old and new media 

to boost their popularity. The paper then moves on to explore the role of media during the 

2010 general election campaign. 

 



 3 

Contemporary British political communication: old, new and renewed media 

 

In common with all of the advanced democracies, Britain’s political communication 

environment is now a hybrid, contradictory, mixture of old, new and what Hoskins and 

O’Loughlin have termed “renewed” media (Hoskins and O’Loughlin 2007, 17). Old media, 

primarily television, radio and newspapers are still, given the size of their audiences and their 

centrality to the life of the nation, rightly referred to as “mainstream”, but the very nature of 

the mainstream is changing. While old media organisations are adapting, evolving and 

renewing their channels of delivery, working practices, and audiences, genuinely new media 

outlets, driven primarily by the spread of the internet, are achieving popularity and becoming 

part of a new mainstream. Politicians, journalists, and the British public are simultaneously 

creating and adapting to these complexities (Chadwick, forthcoming). 

Despite declining audience share, traditional media organisations continue to play a 

pivotal role in British politics, as we saw, for example with the Daily Telegraph’s initiation 

of the MPs’ expenses scandal during 2009. The media professionals at the heart of these 

organisations remain deeply embedded in the routines and insider networks of Westminster, 

Whitehall and the major metropolitan centres. They interact with politicians and senior civil 

servants on a daily basis. Politicians still stage their interventions to coincide with the 

rhythms of the newsrooms, which remain the main route to a large audience and maximum 

publicity, as minister for work and pensions, James Purnell, revealed when he resigned from 

the cabinet on the day of the European Parliament elections in June, 2009. Purnell sent his 

resignation email to two national newspapers several hours before he called the prime 

minister, realising that this would have the biggest impact on the evening television news 

bulletins (Stratton and Wintour 2009). 



 4 

Outside what is traditionally understood as the mainstream, genuinely new media 

players such as political bloggers now make more frequent interventions in the political arena 

(Dale 2008). They sometimes shape the political agenda through their commentary and, less 

frequently, their investigative “scoops”, but they are still more often parasitical upon old 

media for their content. As the case of the revelations involving Number Ten adviser Damian 

McBride in 2009 illustrates (discussed later in this paper), even when a leading blog lands an 

exclusive it is dependent upon traditional news organisations for taking these stories to a truly 

mass audience. This dependency is mutual: news organisations increasingly capitalise on new 

media as a resource, tapping into the viral circulation of online content and weaving it into 

their news genres and production techniques (Chadwick, forthcoming). The new news media 

outlets are in the process of being integrated into the mainstream digital political news system 

in a journey that is likely to continue for many years. In this hybridised system, the old media 

organisations are currently still king: they have the collective financial and organisational 

resources to “outscoop” exclusively new media upstarts, and to leapfrog new media outlets 

with the launch of expensive new initiatives, such as online television delivery and ever more 

elaborate web environments, which combine editorial authority with popular participation.  

An excellent example of how politics now plays out in this hybrid digital media 

environment is the furore over MPs’ expenses in 2009 – arguably Parliament’s most serious 

crisis since the emergence of British democracy. The huge quantities of data on expenses 

were leaked from Parliament in digitised form on CD-ROM discs. The Daily Telegraph took 

the initiative, with its decision to purchase the discs and run an extended series of revelations, 

both online and offline, spanning almost three weeks in May, 2009. The Telegraph employed 

a team of researchers to sift through the data to extract the most damaging items and it 

carefully staged each day’s new releases to cause the maximum impact on other media. 

Frequent television appearances by the paper’s political columnist, Benedict Brogan, were a 



 5 

key part of this. Broadcast news and political blogs engaged in a sustained feeding frenzy, as, 

day after day, MPs’ expenses were the top story across all news outlets. This was an example 

of “old-fashioned” investigative journalism, but with a difference: the hybrid media 

environment accelerated and amplified events and distributed the information across all 

platforms. As the Telegraph released information online and in printed form, other news 

organisations were able to pick up the new revelations and run their own stories. And, in a 

final twist, some weeks later, when Parliament officially released the data, which ran to more 

than 458,000 pages, the Guardian started its own “crowdsourcing” campaign to publish yet 

more revelations. In a response to Parliament’s censoring of the files, the paper published the 

entire database on their website and invited ordinary readers to identify, log and discuss 

claims. By July 2009, its readers had reviewed 201,000 pages (The Guardian 2009). This 

twist reveals the growing importance of the internet, not just as a channel for the 

communication of information, but also as a mechanism of organisation and collective action 

in the creation of news, a point that we explore further later in this paper. 

 

 

New media use in Britain: new opportunities, continuing divisions 

 

By any measurement, the British public’s use of the internet has grown at a remarkable rate 

over the past decade. Seventy per cent of households now have access, up from 58 per cent in 

2003. Just as significantly, 96 per cent of all households with the internet go online using a 

broadband connection (OXIS 2009, 4).1 The diversity of means by which individuals can 

access information online has also increased. The internet is no longer predominantly a static, 
                                            
1 The most robust and up-to-date British data we have in this area come from four main sources: the Oxford 
Internet Institute’s Oxford Internet Surveys (OXIS), which have been conducted every two years since 2003; the 
UK Office of Communications’ (OFCOM) annual Communications Market Reports; the Office for National 
Statistics (ONS) periodic Internet Access reports; and a special report published by OFCOM in 2009, entitled 
Citizens’ Digital Participation.   



 6 

computer-based medium. Mobile access has grown in popularity during recent years: 20 per 

cent of internet users own a mobile smartphone (such as an Apple iPhone) or a mobile 

broadband device that they plug into their laptop computer (OXIS 2009, 9). Mobile phone 

adoption more generally has reached extraordinary levels: in 2008, there were 74 million 

mobile phone accounts for a population of just 60 million (UK Office of Communications 

2008). This new diversity of opportunities for internet access also plays an important role in 

creating multi-tasking lifestyles in multi-connection households. Around a quarter of those 

with digital or cable television use it to access the internet, while 32 per cent use a mobile 

device while in the home – a figure that has trebled since 2005, reflecting the popularity of 

wireless handheld devices with built in web browsers, email, and messaging software. 

Seventy-one per cent of internet users now report “doing more than one activity while online, 

such as listening to music, watching TV, or using the telephone” (OXIS 2009, 12, 36).  

 

The changing face of news consumption 

 

News consumption habits among the British electorate are shifting. In 2007, the number of 

internet users who reported that they read a “newspaper or news service” online stood at 30 

per cent. In the space of just two years, this number almost doubled, to reach 58 per cent 

(OXIS 2009, 32). More generally, 75 per cent of internet users now report reading news 

online, including non-newspaper sources such as blogs (OXIS 2009, 20). However, can we 

detect any audience preferences? Do internet users go to “alternative” sources of news? The 

evidence suggests that the majority of those online tend to access the websites of the main 

news outlets, either directly or via news aggregators, such as Yahoo, AOL, and Google 

(Stanyer 2009). 



 7 

Most strikingly, the growth in online news consumption contrasts starkly with the 

decline in print edition circulations of the same outlets. Here we compare data for seven 

national daily newspapers with their online brands. While it is difficult to determine precise 

levels of traffic, and it is clear that overseas readers are a huge presence in these data, figures 

provided by ABCe give a good idea of the overall visitor numbers for the major newspaper 

websites. Figure 1 shows overall growth in visitor numbers. The 2010 figures represent a 

large increase on 2007 and show that main newspaper organisations are a hugely important 

presence for news online. 

 

Figure 1: Monthly unique readers of national newspaper websites, 2008-2010 (millions) 

 

Note: Data points are February and September of each year. Independent did not make ABCe figures public 

until May 2008; the February 2008 figure is therefore taken from May 2008. Mirror not part of ABCe until 

March 2008; the February 2008 figure is therefore taken from March 2008.  

Sources: ABCe; Kiss 2007a, 2007b, 2009a, 2009b, 2010; Luft 2008.  



 8 

 

The picture is completely different for print edition circulations. According to data 

from the UK Office of Fair Trading, from 1987 to 2007, copies of national newspapers sold 

per year declined by about a third. Between 1998 and 2007 sales fell for all the nationals, 

apart from the Daily Star and the Daily Mail (UK Office of Fair Trading 2008). The pace of 

change has accelerated since 2008 (see Figure 2). 

 

Figure 2: National newspaper print edition circulations, 2005-2010 

 

Note: Includes bulk sales.  

Source: The Guardian 2010, which uses data from ABC. 

 



 9 

While newspaper brands are big hitters online, this is not to say that alternative online 

news sites cannot secure significant audiences. Some high profile blogs attract a relatively 

large readership. For example, Paul Staines’ Guido Fawkes blog attracted nearly 350,000 

unique visitors in April 2009 and regularly averages 100,000 daily page views. Also popular 

are Conservative-supporting blogs such as Iain Dale’s Diary and Tim Montgomerie’s 

Conservative Home. In May 2008, Iain Dale had a 1.9 per cent share of overall blog visitor 

numbers and Guido Fawkes a 2.3 per cent share; small beer when compared to blogs on the 

BBC and the Guardian, which had a combined 33 per cent share of blog traffic over the same 

period (See Table 1). Again, however, things are not as straightforward as they might appear. 

If we set aside the BBC and Guardian blogs, the presence of alternative online news looks 

remarkably competitive. Dale and Guido Fawkes are not too far behind the mainstream 

newspaper blogs of the Times and the Telegraph. 

 

Table 1: Top ten British blogs by internet visits for May, 2008 

Rank Website Market share (per 

cent) 

1 BBC blog network 20.2 

2 Guardian Unlimited blogs 12.7 

3 Times Online Comment Central 3.5 

4 Telegraph blogs 3.4 

5 News of the World Extreme Showbiz blog 2.5 

6 Guido Fawkes’ blog 2.3 

7 Gizmodo UK 2.2 

8 Neave.com (computer games) 1.9 

9 Iain Dale 1.9 



 10 

10 Tech Digest 1.6 

 

Source: Goad 2008. 

 

From consumers to producers? 

 

Perhaps the most startling shift since the mid-2000s comes in the form of mass participation 

in the creation of online content. This has been fuelled by the growth of web 2.0 services 

such as blogs, online social network sites, such as Facebook, MySpace and Twitter, 

collaborative production sites such as Wikipedia, and news aggregators and discussion sites 

such as Digg, Yahoo Buzz and the BBC’s Have Your Say sections (Chadwick 2009). 

According to the OXIS surveys, almost half (49 per cent) of British internet users maintain a 

profile on an online social network site, more than a fifth (22 per cent) update a blog, and 

more than a quarter (27 per cent) participate in online chat rooms. Older online 

communication forms such as instant messaging (64 per cent of users) and email (97 per 

cent) are now ubiquitous in British society (OXIS 2009, 21) (See Figure 3). 

 



 11 

Figure 3 Growth of online user-generated content in Britain, 2005-2009 

 

Note: The Digital Creation Index is a composite mean value generated by the authors from measures in OXIS 

(2009, 28). Questions were “How often do you use the internet for the following purposes?: Update or create a 

profile on a social networking site; Post pictures or photos on the internet; Post messages on discussion or 

message boards; Use a distribution list for email; Write a weblog; Maintain a personal website” 2005: N=1309; 

2007: N=1578; 2009: N=1401.  

Source: Authors’ analysis and adaptation of data from OXIS, 2009. 

 

One nation, digitally divided 

 

These trends are impressive, but equally important is the persistence of Britain’s digital 

divide. Thirty per cent of the population are still without internet access in the home. In 



 12 

Britain the strongest predictors of not using the internet have remained constant: age, 

educational attainment, and socio-economic status (Chadwick 2006, 49-80; UK Office of 

Communications 2009, 3). Thus, while the internet has achieved mainstream popularity and 

is now an important source of political information for the British public, there is still a 

significant proportion for whom it is largely irrelevant. These individuals principally rely on 

broadcast media for their political information, and if they do participate in politics, they are 

compelled to do so through what can often be more time consuming and cumbersome 

methods.  

The extent to which the stratification of internet use matters for politics is a subject of 

ongoing scholarly debate (Brundridge and Rice 2008; Boulianne 2009; di Gennaro and 

Dutton 2006; Gibson et al 2005; Norris and Curtice 2007). Participation studies since the 

1960s have continually revealed that those from more educated, wealthier sections of society 

are more likely to become politically engaged than those from less educated and poorer 

backgrounds (Parry et al 1992; Verba et al 1995). It could be argued, therefore, that those 

who are likely to engage politically online are already online, and that those who are 

currently offline are, in any case, unlikely to become engaged once they do adopt the internet. 

This raises the question of whether new media are having a positive effect on citizen 

engagement, and how and among which groups in society that effect may be being felt most 

strongly, a theme to which we return below. 

There are signs that internet use is displacing time previously spent by the British 

public on other media. For example, non-internet users spend an average of 25 hours per 

week watching terrestrial television, but internet users spend only 15 hours per week. More 

significant, perhaps, are the different usage patterns that appear to be opening up between the 

internet and television. Thirty per cent of those who use the internet perceive it to be their 

most important source of access to information, generally defined – ahead of television (11 



 13 

per cent), newspapers (seven per cent) and radio (six per cent). At the same time, non-internet 

users naturally report that terrestrial television is their main media source of entertainment, 

but they also report that television is much more important to them for entertainment content 

(OXIS 2009, 33). This may have implications for the future communication of politics. There 

may be a growing divide between, on the one hand, those who are increasingly turning away 

from television and towards the internet for what they see as their “hard” news and 

information, including, of course, political news, and, on the other hand, those without the 

internet, whose media diets consist mostly of entertainment deemed more important than 

informational content. In the final analysis, though, all statements in this area are to some 

extent speculative, especially given the blurring of the lines between “television” and 

“internet” content now that all of the major news providers have mobile applications 

featuring regularly updated video bulletins.  

 

Changing media, changing political behaviour? 

 

Recent data on the relationship between online and offline political behaviour reveal some 

identifiable trends, but also contradictions and uncertainties. Though rates have increased 

since the mid-2000s, the internet still remains under-used as a means for finding specific 

types of political information. For example, the 2009 OXIS survey found that only 13 per 

cent of internet users looked for “information about an MP, local councillor, or politician” 

online; this was up from eight per cent in 2003. At 33 per cent, activity levels are somewhat 

higher for seeking “information about central government services”, but these data suggest 

important sub-plots in the evolution of the internet as a tool for political engagement. As 

Figure 4 shows, online politics remains very much a minority pursuit, just as it is offline. 

Some types of online political engagement have become very popular in recent years, 



 14 

including signing petitions, contacting politicians, “buycotting” and boycotting, and, to a 

lesser extent, contacting political parties. But two features of Figure 4 stand out: first, even 

among internet users, offline political engagement remains of greater importance than online 

engagement; and second, some types of engagement, such as donating and joining, seem 

stubbornly resistant to the impact of the internet. 

 

Figure 4: Online and offline political engagement by British internet users, 2007-2009 

(OXIS data) (Percentages) 

 

 

 

Note: 2007: N=1578; 2009: N=1401. Source: OXIS 2009, 47. 

 

But is this the whole story? An equally reliable and up to date survey – OFCOM’s  

report on Citizens’ Digital Participation – seems to contradict the OXIS findings about new 



 15 

media and political engagement. OFCOM’s approach is intriguing due to its novel method, 

which compared a face-to-face survey of a nationally representative sample of the public with 

an online survey of a representative sample of internet users and a subsample of adults 

residing in Britain’s most deprived areas. Contrary to OXIS, the OFCOM research finds 

remarkable levels of political engagement online among the general population, with 13 per 

cent of the British public having used the internet for citizen participation and 42 per cent 

having used it for what OFCOM defines as a “citizen-related activity”: completing 

government forms, finding out information about government, and so on. Those with the 

internet at home are on average more likely to engage online, with 17 per cent reporting 

citizen participation activity and 55 per cent reporting citizen-related activity (OFCOM 2009, 

3). While offline mechanisms are clearly still ahead, Figure 4 reveals the surprising extent to 

which the British now conduct their political lives online, with 26 per cent having contacted 

their MP, MEP or local councillor, 34 per cent having given views or advice on an issue, and 

23 per cent having participated in a government survey or consultation. 

 



 16 

Figure 5: Online and offline political engagement among the British population, 2009 

(OFCOM data) (percentages). 

 

 

Note: Nationally representative sample of 2069 adults aged 16 and over. Source: OFCOM 2009, 32. 

 

The OFCOM survey also reveals how online and offline political engagement are 

often stratified according to age, education, and social class, but it is also evident that having 

access to the internet at home softens some aspects of this stratification by providing older, 

less educated and lower income groups with more opportunities to become politically 

engaged (OFCOM 2009, 3). It seems clear, therefore, that hybridity is a growing 

characteristic of citizens’ political engagement. 

 

 



 17 

Old news and the new media environment: quality under pressure? 

 

The rapidly changing media environment has generated difficulties for traditional news 

media organisations and this may well have consequences for the quality of political 

information available to the British public. Multi-channel digital television now reaches 80 

per cent of British households and in several areas of the country, such as Scotland and the 

north west of England, penetration rates are much higher (UK Office for National Statistics 

2009, 4). Television news channels continue to proliferate and a panoply of different news 

genres now exists in the television environment, from short bulletins and soft infotainment 

content on the entertainment channels (or at least those that run news), relatively detailed 

“serious” coverage on BBC Radio Four, through to round-the-clock treatments on channels 

such as Sky News, the BBC News Channel, Euronews or even BBC Parliament. There is no 

shortage of political news but audiences are scattered across the channels, the schedules, and 

the non-scheduled “time shifting” environments of Sky Plus personal video recorders, the 

BBC’s web-based iPlayer, or mobile video applications. This process of fragmentation has 

important implications for the business models of the large media organisations and it has 

serious consequences for news output. 

Expensive, high quality news is becoming increasingly difficult to produce because 

advertising revenue is now spread more thinly across multiple outlets and advertisers have 

been moving their money online. By the mid-2000s, the internet had eclipsed the printed 

press in terms of UK advertising spend and it is now almost on a par with spending on 

television advertising. Local television news is in particular trouble, as was demonstrated in 

2009, when ITV lobbied successfully to cut back on some of its public service obligations 

regarding local and regional content (Sweney 2008). Conditions are also tight at the BBC. 

The organisation was forced to shed 3000 jobs in 2008 as a result of a relatively stringent 



 18 

licence fee deal and it is fighting a proposed top-slicing of the licence fee to subsidise ITV 

local news. In early 2010, the BBC announced plans to potentially halve the number of pages 

on its websites and to discontinue two of its radio stations: 6Music and the Asian Network. 

Revenue earners such as premium-rate phone-ins have been adversely affected by a 

number of “fakery” scandals in which shows were found to have been fabricating 

competition results (for example, ITV’s Richard and Judy and the BBC’s Blue Peter, among 

others). There have also been general concerns over the less regulated areas of satellite and 

cable TV, such as the numerous quiz channels that occupy the obscurer reaches of the 

channel listings. According to the OXIS survey of 2007, levels of trust in the internet as a 

source of information are now higher than they are for both television and the printed press.  

 

Wither the British press? 

 

Television viewing and radio listening both declined from the early to the mid-2000s (UK 

Office of Communications 2007), but nowhere have the pressures of Britain’s changing 

media environment been felt more strongly than in its newspaper industry. The British press 

are in the middle of a painful transition towards new business models. Readership of print 

editions across all newspaper sectors has been in decline for several decades due to 

competition from television and now the internet. As we saw in Figure 2 above, the period 

since 2008 has seen a precipitous decline in the circulation of newsprint. While Britain awaits 

the first major casualty of this new environment, the signs are that it may not be too far away. 

In 2010, the billionaire former Russian KGB spy, bought the struggling Independent and the 

Independent on Sunday for a nominal sum of £1 and a follow-on deal worth just £9.25 

million to the paper’s Irish parent company, INM (BBC News Online 2010b). 



 19 

The press’s initial reaction to the internet in the 1990s was to ignore it in the hope that 

it might prove to be a fad. This was followed by a strategy of placing the content of the 

printed version of a paper onto a website in the hope of attracting sufficient “eyeballs” to 

generate advertising revenue. Some papers, such as the Financial Times, experimented early 

on with subscription based models, only to scale back due to a lack of subscribers and the 

lure of the advertising model during the economic boom of the 2000s, before once again 

attempting to make the pay-per-view model work in the late 2000s. Many local and regional 

papers either lacked the resources to develop their own websites or stayed out of the game 

entirely for fear that they would cannibalise their print offerings. The annual circulation of 

local and regional newspapers fell by almost 40 per cent between 1989 and 2009 (UK Office 

of Fair Trading 2009, 12). It seems clear that the pay-per-view model can be made to work 

online where an outlet has a distinctive niche, as is the case with the FT. It remains to be seen 

whether more general news outlets can also make it work. In June 2010, two of Rupert 

Murdoch’s News Corporation online news sites, the Times and the Sunday Times will be 

placed behind an FT-style “paywall”. At the time of writing, none of the other national 

newspapers have chosen to follow suit. Even the Daily Mail, whose online offerings have 

soared in popularity over the last few years, remains wedded to the advertising-and-eyeballs 

model – for now (DMGT 2010). 

In common with the situation in other countries, particularly the United States, the 

British printed press are currently caught in a trap. Declining paper circulations, increasing 

online readerships, competition from free online news providers and blogs, shrinking and 

more thinly spread advertising revenues, and the economic recession of the late 2000s, have 

all taken their toll. Advertising and search company Google now dominates the online 

advertising market, but online the revenues per reader are substantially smaller than the 

revenues per reader for traditional classified advertising, and ceding in-house control over 



 20 

advertising mechanisms to an external company with a quasi-monopoly is unattractive for 

newspaper proprietors. At the regional and local levels, where 80 per cent of papers’ income 

comes from advertising, the press have long relied upon classified small ads to sustain 

themselves, but revenues from these have almost halved since the late-1990s, due to 

competition from online outlets such as eBay and Craigslist (UK Office of Fair Trading 2009, 

10). 

The main news organisations have responded to this changing environment by finding 

new ways to appeal to audience loyalty. A key development is online social interaction. 

During the last half decade, interactive commenting spaces have flourished online. Space for 

reader participation is now much less tightly restricted and the visibility of audience 

members’ messages is much less reliant than it once was on the decisions of editorial 

gatekeepers. All of the major British news sites now have well established interactive 

features, such as op-ed columns with comments, message boards, chat rooms and email. The 

major newspapers’ and the BBC’s message boards receive hundreds of thousands of 

comments per month. Readers are encouraged, and sometimes paid, to submit video footage 

and other material to news sites. National news organizations are also attempting to position 

themselves as online social networking hubs, where, in addition to reporting and debating 

political developments, readers post pictures, socialise, choose a date, and create their own 

material. The websites of the Daily Express, the Star and the Daily Telegraph now allow 

their readers to set up their own blogs. The Daily Telegraph’s “My Telegraph” had an 

estimated 20,000 registered users in 2008 (Dodson 2008) – a reasonable success, though 

some way short of the 26 million UK users of Facebook (CheckFacebook 2010).  

While the adaptation of news organisations to the digital media environment is 

creating new opportunities for citizens to engage in political debate and express their 

opinions, it has inevitably led to cost cutting. Timely, relevant, and challenging political 



 21 

journalism is an expensive business, especially if it involves an investigative element. 

However, the revenues to support this kind of activity have been falling for several years. 

Almost all commercial news organisations have seen deep cuts and radical restructuring of 

staff and budgets (Davies, 2008). Writers and editors, in what were once powerhouses of in-

depth reporting and commentary, such as the Observer and the Sunday Times now sit side-

by-side with upstart individual or group blogs, most of which have a keen awareness of niche 

interests and very short news cycles. Many top political bloggers regularly produce articles 

that are indistinguishable from those published in the op-ed sections of newspapers. They 

have low overheads and some have large readerships and therefore self-sustaining advertising 

revenues (see Dale 2008). Freed from the bureaucracy of the professional newsroom, some 

bloggers are also able to conduct background investigations. An example was Paul Staines’ 

long-running series of exposés about Peter Hain during 2007, culminating in damaging 

revelations about the origins of donations to Hain’s campaign fund for the deputy leadership 

of the Labour Party. These were partly instrumental in the Hain’s decision to resign his 

ministerial post in January 2008. This was widely reported as the British blogosphere’s first 

political “scalp”. Despite such developments, one of the key criticisms of bloggers is that 

they are “amateurs” who lack the professional training of journalists (Keen 2007). They have 

also been accused of being less discerning in what they publish, and as likely to disseminate 

unsubstantiated political gossip as much as genuine political news. 

Yet it now seems clear that television’s monopoly on “breaking news” is loosening, 

not only because online news sites are more prepared to take risks by publishing stories 

without the standards of verification usually required of professional journalists, but also 

because the viral nature of online communication makes it much more likely that news will 

spread across interpersonal networks often before official press releases. Some big political 

news stories now break first online and are picked up by television and print journalists who 



 22 

obsessively follow their email, Twitter and blog feeds in the hunt for new leads. At the same 

time, however, some television and newspaper journalists, for example, the BBC’s Political 

and Business Editors, Nick Robinson and Robert Peston, have cottoned on to this, and now 

often release their own “scoops” online, well before they officially file their stories or go into 

the newsroom to record a broadcast package for the evening news (Chadwick, forthcoming). 

It must also be borne in mind that the large, dedicated news organisations, particularly the 

BBC, but also Sky News, share vast amounts of content internally across their web and 

television divisions. This provides them with an ongoing structural advantage when it comes 

to breaking news. 

While the British press and commercial broadcasters are certainly under pressure, the 

BBC is in a stronger position, largely as a result of the licence fee. Despite complaints of 

unfair competition, the BBC continues to build a sophisticated web presence which regularly 

gains 18 to 19 million monthly unique visitors. It has adopted many of the features used by 

other news organisations, such as columns with comments, message boards, chat rooms and 

email, and it also seeks to integrate citizen produced video into its news narratives, especially 

during exceptional events, such as the London tube bombings of 2005 or the G20 protests 

during 2009. In an era of cost cutting and downsizing in commercial media, the BBC may 

well come to play an even more important role as a source of news. 

 

 

Transforming media management  

 

A top-down model of political communication has tended to predominate in the UK. Indeed, 

the communication operation of the Blair administration (1997-2007) could be seen as the 

apotheosis of such an approach, with its aggressive strategy to market government and its 



 23 

policies in the best possible light (Stanyer 2007). Yet this model has been gradually 

undermined by a series of spin scandals, by a press disenchanted with it as a method of media 

control, and by an audience increasingly fragmented and distrustful of government and its 

messages. During the closing stages of the Blair premiership in 2007, the then prime minister 

sought to distance himself from accusations of spin and “control freakery” and attempted to 

lay the blame on the news media’s neglect of policy and its obsession with political gossip 

and “feral” personal attacks (Blair 2007).  

When he took over as prime minister, Brown, in an attempt to reconnect with voters, 

sought to capitalise on early momentum by seeking to establish what was heralded as a new 

communication strategy based upon the factual presentation of policy. Periodic attempts to 

publicly demonstrate that government communication had moved away from the era of spin 

were a key feature of the Brown premiership, as a series of high profile new appointments 

were presented to a largely sceptical audience of journalists and citizens. This 

metacommunication concerning how Downing Street went about repackaging its media 

operation was combined with what appear to have been genuine attempts to harness the 

power of new media, largely in response to David Cameron’s and the Conservatives’ growing 

success in experimenting with online video and social networking. But the merciless way in 

which the news media, old and new, exposed what it saw as Gordon Brown’s character flaws 

and the behind the scenes realities of the Number Ten media operation were constant themes. 

 

The end of spin, or just more? 

 

One of Brown’s first acts on taking office was his announcement of a shake-up of 

government media operations (Oborne 2007). Under Blair, Downing Street news 

management was a long-running story, despite Blair’s belated attempts to alter matters, and 



 24 

by the time Brown took office, government communications were seen as untrustworthy by 

press and public alike (Phillis 2004). Perhaps the most significant act in Brown’s revamp 

concerned the Downing Street media operation itself. Overall control was placed in the hands 

of a civil servant, Michael Ellam, and not a political appointee, as his predecessors, Alastair 

Campbell and David Hill, had been (UK House of Lords Committee on Communication 

2009).  

Ellam’s appointment performed an important symbolic function. With him at the 

helm, Downing Street could claim that it had moved away from the worst excesses of the 

Blair years to a more neutral approach. However, the reality of Brown’s media operation 

turned out to be rather different. During the spring of 2009, the leaking of an email exchange 

between Gordon Brown’s special advisor, Damian McBride, and former Blair adviser turned 

Labour blogger, Derek Draper, shed an unflattering light on Downing Street’s approach. In 

addition to the front-of-house widely publicised media management activities, there was a 

below stairs shadow operation, run by McBride. If the former was aimed at addressing the 

image of government communications, the latter was focused on ruthlessly attacking 

opponents in and outside government.  

“Smeargate”, as it became known, revealed a plan by Damian McBride to establish an 

ostensibly independent website called Red Rag, which would contain personalised attacks on 

leading Conservatives and their families. The fall out from this revelation and the earlier 

“Statsgate”, when Number Ten and Home Office claims about falling knife crime were 

condemned by the UK Statistics Authority as misleading, merely served to reinforce the 

image of government communications as a continuation of the worst excesses of the 

Campbell years. In the aftermath of the McBride email scandal an ICM poll for the Guardian 

found that only 13 per cent of those surveyed said Brown had succeeded in restoring trust in 

government; 82 per cent thought that he had failed (Glover 2009). A poll for the Sunday 



 25 

Telegraph found that a majority of the public thought the Brown government “more likely to 

resort to spin and dirty tricks than Blair’s” (Hennessy 2009).  

The Draper-McBride affair is another good example of the interaction of old, new and 

renewed media. It involved a right wing blogger, Paul Staines, whose website, Guido 

Fawkes, in being predicated on innuendo, gossip and rumour, emulates tabloid journalism. 

But Staines’ “scoop” led to his being fêted as a beacon of truth by more mainstream 

Conservative bloggers. Draper and McBride’s misguided attempt to emulate the success of 

Staines’ approach by seeking to establish the Red Rag gossip site refracted new media 

through the lens of 1990s-style sleaze attacks and spin, and both individuals entirely 

neglected the broader point about right of centre blogs such as Conservative Home’s success 

in engaging and mobilising the Tory grassroots. Finally, it is important to stress that Staines 

did not publish the contents of the emails on his blog, but instead handed them to journalists 

in national newspapers: it was the Daily Telegraph and the Sunday Times which publicly 

broke the stories, not the Guido Fawkes blog. 

 

The Conservatives on the offensive: from communications to online social networks 

 

David Cameron’s election as Conservative leader in December 2005 heralded a new strategic 

approach to communication for the party. Though widely ridiculed by television and 

newspaper journalists when it was launched to coincide with Cameron’s first speech to the 

party’s annual conference in September 2005, the Webcameron website established the new 

party leader’s informal, conversational approach to media. It also signalled to a growing 

community of online Conservative activists that the new leader was attempting to move the 

party away from a membership model to a supporter network model. The Conservative 



 26 

blogging community continued to expand, and Conservative Home, founded in 2005, now 

acts as an important venue for interaction between the party elite and the rank and file.  

Cameron’s approach was not, however, solely focused on new media. On winning the 

leadership election, his team, headed by marketing professional, Steve Hilton, undertook a 

major public relations offensive, rebranding the Conservative party in order to demonstrate to 

the media that it had been transformed from an uncaring “nasty party” as it was once 

described by former party chairman, Theresa May. The old party logo was ditched in favour 

of a green and blue oak tree to signify the party’s new green credentials. The new policy 

agenda was promoted in a series of high profile photo opportunities, including one which 

planted Cameron in the Arctic Circle to highlight the party’s stand on global warming. The 

Cameron team also assiduously sought to promote the leader’s personal characteristics to the 

British public. Talk-shows have been a key plank in this strategy, as table 2 reveals. While 

Cameron mostly featured on political talk shows, he also targeted popular entertainment 

formats, which reach far beyond the usual audiences for political programmes.  

 

Table 2: Party leaders’ appearances on television talk shows, 2007-2010 

 Show Type Appearances Year 

Alan Titchmarsh 

Show 

Entertainment 2 2009, 2010 

Parkinson Entertainment 1 2007 

BBC Breakfast Breakfast News 1 2008 

GMTV Breakfast News 1 2009 

David Cameron 

Various political 

talk shows 

Political 10 2007-2009 

Gordon Brown Piers Morgan’s Entertainment 1 2010 



 27 

Life Stories 

BBC Breakfast Breakfast News 1 2008 

GMTV Breakfast News 4 2008-2009 

Various political 

talk shows 

Political 8 2007-2009 

 

Source: Authors, compiled from Internet Movie Database and other sources. 

 

The press have been an important target for the Cameron team. In 2007, to boost 

existing media operations, Cameron employed former News of the World editor Andrew 

Coulson. Coulson, once described as an “old fashioned Fleet Street bully” (Oborne, 2007), 

was hired for his popular news instincts and communication skills, as well as his contacts 

within the Murdoch empire. Stories of lavish Notting Hill dinner parties at which Cameron 

and Murdoch were guests hint at the Cameron team’s attempts to gain the support of the 

Murdoch press (see Oborne 2007). The Cameron operation has been helped by largely 

favourable coverage in the press, especially when compared with the treatment of previous 

Conservative leaders, William Hague, Ian Duncan Smith and Michael Howard.  

Cameron’s assurance in both old and new media environments soon put Brown on the 

defensive. Number Ten’s response was to seek out new opportunities for promoting the prime 

minister’s personal qualities. This partly involved the tried and tested chat-show “sofa 

offensive” that had been perfected by Blair and, latterly, Cameron. Brown became a regular 

guest on GMTV, as well as on Andrew Marr’s high-profile Sunday morning show, and he 

started to give longer, more personally revealing interviews to national newspapers.  

New media were also a key part of this personal rebranding. Internet marketing 

specialists were hired to upgrade the Number Ten website with a new range of web 2.0 



 28 

features designed to allow visitors to keep in touch and interact with the prime minister and 

his senior staff. Visitors to the new site could now subscribe to Twitter and Flickr feeds, read 

a blog, watch short videos via YouTube, link to news stories through Delicious and Digg and 

to the Number Ten page on Facebook. One of the first highlights for subscribers to the 

Downing Street Twitter feed in 2008 was regular updates on Gordon Brown’s visit to the US. 

By May 2010 http://twitter.com/Number10gov had 1.7 million followers, while Sarah Brown, 

the prime minister’s wife and PR professional, had 1.1 million. 

Brown and Cameron regularly used YouTube to make announcements, including 

Brown’s damaging unilateral proposal for the reform of MPs’ expenses during the summer of 

2009. Number Ten introduced Prime Minister’s “YouTube Question Time” in May 2008. 

The idea was that citizens could post their own video questions and the prime minister would 

answer, but of the 300 videos submitted to the first session only a few received a response 

(Prince 2008). The questions were pre-selected and steered away from controversial topics: 

one example was “what could you do for the country that nobody else could” (UK Prime 

Minister’s Office, 2008b). This cautious approach may well explain why the site only had 

7000 subscribers and around 800,000 channel views more than a year after its launch (UK 

Prime Minister’s Office, 2008b).  

Experiments with web 2.0 and the newly interactive website were designed to impress 

the mainstream news media by illustrating that Brown was, like Blair before him, a populist 

of sorts, and “in touch” with broader lifestyle changes in British society. It is this sense of 

being in touch that lay behind Downing Street’s continued use of e-petitions. First established 

in November 2006, despite deep reservations on the part of some of Brown’s allies, they 

remained on the Number Ten website through to the 2010 general election and they proved 

extremely popular. By the end of its first year, 29,000 petitions had been submitted and those 

accepted had received 5.8 million signatures from 3.9 million unique email addresses (UK 



 29 

Prime Minister’s Office, 2008a). During the winter of 2007, over 1.7 million people signed a 

petition urging the government to abandon its plans for a national system of road tolls. The 

government issued a cautious response, but the plan was later quietly shelved and the online 

mobilisation was clearly instrumental in changing government policy (Interview with 

Downing Street senior official, January 2008). This, however, proved to be the exception. In 

most cases, petitions were met with courteous but brief official explanations of why there will 

be no policy change, followed by pointers to other sources of information. 

While the long term significance of these digital communication initiatives remains to 

be seen, news management strategies at the very top of British politics are changing. The new 

approach would appear to involve the parties using online social networking techniques that 

are increasingly used by many media organisations and private companies, and adapting a 

range of interactive features in the hope of attracting engaged followers. 

 

Brown versus the press 

 

Brown’s premiership may well be best remembered for his toxic relationship with the 

traditional press. Relations between the news media and all governments undergo well 

documented changes, but Brown’s honeymoon was particularly short. Press goodwill 

evaporated three months into his premiership after his U-turn on calling an early general 

election in the autumn of 2007. Despite a series of reshuffles and relaunches this hostility 

persisted through his tenure in office. Much of the anger with the administration was 

channelled through attacks on his personal characteristics and leadership style. The press 

were quick to highlight the awkwardness of his public performances and often sought to draw 

conclusions about his private behaviour. In June 2008, a leaked email conversation in which 

cabinet minister Peter Mandelson described Gordon Brown as failing to successfully mask 



 30 

his insecurities received widespread coverage, but this angle reached a crescendo just weeks 

before the general election campaign, when the Observer journalist, Andrew Rawnsley, 

published a book including revelations of what were painted as Brown’s personal failings, 

including his alleged bullying of Number Ten staff. Against this background it is easy to see 

why direct communication via the internet became more attractive to Number Ten. However, 

while the broadcasters were initially willing to recycle Brown’s YouTube announcements, his 

performances were widely derided as inauthentic and increasingly became the focus of 

negative coverage. His use of YouTube, in short, backfired: it became another reason for both 

the news media and party dissidents to express criticism. 

The period of the Brown premiership was replete with new innovations, new 

appointments and relaunches. There were various attempts to repackage the prime minister 

and he was eager to be seen to be breaking with the past. But in the end, he often fell back on 

the “old” tried and tested means of media manipulation and he was constantly fending off 

attacks from within his own party. Rumours of leadership challenges by members of the 

cabinet, particularly the foreign secretary, David Miliband, were never far from the front 

pages and this speculation was fuelled by a largely hostile press, creating vicious circles of 

negative coverage. Media operations under Brown were characterised by their own hybridity: 

the highly visible narrative for public consumption, where Brown emerges as a quasi-

populist, in-touch reformer, providing a fresh start, using the latest web 2.0 tools; and the 

hidden methods, in which spin doctors were used to launch personal attacks on opponents. It 

was the exposure of this latter practice during the “Smeargate” affair that proved particularly 

damaging to Brown’s reputation. This and its consequences for government credibility may 

prove to be the outgoing prime minister’s long term legacy for British political 

communication. 



 31 

The Conservatives fared rather better in establishing a coherent media strategy, one 

based on a blend of tried and tested command and control methods, the targeting of 

mainstream journalists, televisual “sofa offensives” but also well-integrated experiments with 

online engagement, such as Webcameron. The Conservatives were also much more 

successful in stimulating or simply aligning themselves with the growing number of 

grassroots activists engaged in mobilising for the party in online discussion forums and blogs. 

They also indirectly benefited from the damage inflicted by the influential right of centre 

Westminster gossip blogs (Iain Dale, Paul Staines), which professional journalists now 

monitor with religious dedication. After all, it was Labour’s desperation at being 

outmanoeuvred in the blogosphere which led to the ill-fated email exchange between Number 

Ten and Derek Draper concerning the establishment of a left wing version of Staines’ site. 

Finally, it needs to be borne in mind that the Conservatives enjoyed a remarkably favourable 

press environment. This began with the selection of David Cameron as party leader but the 

watershed came in 2009 when, on the eve of the Labour Party conference, the entire Murdoch 

press, including Britain’s best-selling newspaper, the Sun, publicly ditched Labour and 

switched their support to the Conservatives. By the time of the 2010 general election, only 

one national newspaper, the Mirror, declared unequivocal support for Labour. 

 

 

The media and the 2010 general election campaign: the impact of the televised leaders’ 

debates 

 

The general election of 2010 was one of the most closely-fought in living memory. It was, 

therefore, a campaign in which the media were always likely to play an important role. But 

few could have predicted just how important this role would turn out to be. The reason was 



 32 

Britain’s first live televised party leaders’ debates. These three events dominated media 

commentary across all platforms – television, press, and online – for more than three weeks 

of the four-week campaign. We devote this final section to a discussion of their function and 

impact. 

The terms of engagement for the debates emerged during the early part of 2010, after 

more than 70 individual rules had been hammered out in numerous meetings involving party 

strategists, journalists, and television producers. The agreed format required that questions 

were not presented to candidates in advance of the debate, that audience members would not 

applaud, shout, or heckle, that programme producers would not use cutaway shots explicitly 

focusing on the audience’s reaction to statements, and that the debate moderator would not 

introduce material outside of the scope of the audience’s questions (ITV et al 2010). The 

format’s design was therefore politicised. During the campaign itself the rules became the 

subject of 700 complaints by party activists to the British broadcasting regulator, OFCOM 

(Sweney 2010). 

For each of the debates, which took place in Manchester, Bristol, and Birmingham, 

the three candidates stood side by side behind lecterns and faced the presenter and a small, 

handpicked, studio audience. The candidates gave tightly-scripted one-minute opening and 

closing statements, then responded to a range of questions from the audience. This was 

followed by periods of varying length during which the leaders directly engaged with each 

other. The first half of each debate was assigned a specific policy theme: home affairs, 

international affairs, and the economy.  

As occurs in the United States, broadcast media and the press heavily trailed the 

television debates during the opening stages of the campaign and coverage ratcheted up 

during the first week of the campaign proper, culminating in two days of preview features on 

television and in the press. The entire week following the first debate was decisively shaped 



 33 

by media reaction to those first 90 minutes in Manchester and this established a pattern for 

the reporting of the subsequent debates. Television’s treatment was dominated by 

commentary from an assortment of “body language experts,” “language experts,” and opinion 

polling companies. Broadcast media also made much of “spin alley”: a backstage space set 

aside for the post-debate huddles involving journalists, politicians and the parties’ press 

officers. By the third debate, television news ran a great deal of behind-the-scenes material 

showing the parties’ communications teams grouped with numerous journalists. 

The scheduling of the debates had a crucial influence on their impact, creating the 

perfect conditions for a powerful cycle of coverage and commentary. All three ran on 

Thursday evenings, in television’s hallowed 8pm-10pm prime time. This ensured close 

integration with the rhythms of the British media’s regular politics, commentary, and opinion 

cycle, which now reaches a crescendo with the weekend newspapers and the Sunday political 

television shows. The television audience for the first debate, hosted by ITV, was 9.4 million. 

The second was hosted by Sky News, a satellite-only outlet, but it was also aired by the BBC 

News channel, ensuring a total audience of 4 million. The third, run by the BBC, was 

watched by 8.4 million (BBC News Online 2010a). 

In keeping with Britain’s hybrid media environment, live television coverage of the 

debates was accompanied by instant reaction based on snap online polls on the broadcasters’ 

websites and small studio panels of citizens operating sentiment dials which generated real-

time reaction “worm” charts overlaid on top of the live streaming video. Overall, during the 

first 90-minute debate, 184,000 individual Twitter messages were produced, as users 

structured their commentary and conversations using shared hashtags. The messages flooded 

in at an average rate of 29 per second, as 36,000 individual Twitter users engaged in real-time 

discussion (Tweetminster 2010). This continued the emergent role played by Twitter and 

Facebook as backchannels adopted by the politically interested to form ad hoc discursive 



 34 

communities around major television events – a practice that first came to prominence during 

British National Party leader Nick Griffin’s controversial appearance on the BBC’s Question 

Time in October 2009 (Anstead and O'Loughlin 2010). 

Within a few minutes of the end of the first debate, polls from YouGov/The Sun, 

ComRes/ITV, Sky News, Angus Reid, and Populus all showed Nick Clegg to be the clear 

winner. Conservative leader David Cameron came second in all but one poll (Isaby 2010). 

Following a weekend of remarkably positive broadcast and press coverage from newspapers 

across the entire political spectrum, the Liberal Democrats started the third week of the 

campaign with a huge boost in the opinion polls. Some polls placed them on an almost equal 

footing with the Conservatives; in most, Labour were unexpectedly relegated to third place 

(Young 2010). Even the Sun carried Clegg’s victory on its Monday morning front page 

(Dunn 2010). Broadcast journalists, too, began to exercise much greater scrutiny over the 

Liberal Democrats’ policy platform. Suddenly, the election had become a genuine three-party 

contest. 

The increase in support for the Liberal Democrats greatly unsettled the Conservative-

supporting newspapers, especially the Mail, the Times and the Daily Telegraph, who were 

torn between reflecting the rise of Clegg – clearly a major political story with a popular 

grassroots narrative – or turning their fire on the Liberal Democrats. This tension was 

resolved in a couple of days. Once it became clear that “Cleggmania” was not likely to 

dissolve in the short term, the right-wing press turned, producing torrents of critical coverage 

in the run up to the second debate. The Mail ran an extraordinary series of stories on Clegg, 

one suggesting that the Liberal Democrats’ leader had uttered a “Nazi slur” on Britain in 

2002 when he had suggested that victory in the second world war had made it more difficult 

for the British to accept that other European countries enjoyed greater prosperity (Shipman 

2010). The night before the second televised leaders’ debate, the Telegraph announced that 



 35 

its debate-day front page would feature what it claimed was an investigative scoop: a report 

that Clegg, before he had become party leader, had received party donations from three 

businessmen directly into his personal bank account (Winnett and Swaine 2010). The 

Telegraph had trawled through the archive of documents it had bought in order to run its 

months-long series of exposés on MPs’ expenses in mid-2009. Clegg was given a chance to 

respond to the story before it published and he issued a statement saying that he had used the 

money to pay for a member of staff and that these donations were reported in the 

parliamentary register of members’ interests. 

But during the morning of the second debate there unfolded an extraordinary series of 

events. As news of the Telegraph’s “scoop” reverberated through media and online networks, 

it became obvious that a large proportion of journalists—on both right and left—were 

sceptical of the Telegraph’s front-page story. By mid-morning, a satirical online flash 

campaign had emerged. Tens of thousands of Twitter users sardonically added the hashtag 

“#nickcleggsfault” to their status updates. These messages ranged from political observations 

to ludicrous statements such as “We've run out of houmous #nickcleggsfault,” “Lunch 

meeting was cancelled at the last minute. So obviously #nickcleggsfault,” “Have hairy toes, 

#nickcleggsfault”. By the middle of the day this had become the third most popular shared 

hashtag, not just among the 7.5 million Twitter users in the UK, but the entirety of the 

service’s 105 million registered global users. Suddenly the Telegraph was thrown on the 

defensive. Sensing that the Clegg donations story was not being as well-received as he had 

perhaps hoped, its Deputy Editor, Benedict Brogan, took the highly unusual step of issuing a 

defence on the paper’s political blog. The story was dead. 

Arguably the most important single development in the British media’s treatment of 

politics since the arrival of television during the 1959 election race, the televised leaders’ 

debates altered the course of the campaign, propelling Liberal Democrat leader, Nick Clegg, 



 36 

into the media spotlight as his party rose in the opinion polls immediately following a 

“winning” performance in the first debate. While the surge fell away during the final week of 

the campaign and did not directly translate into seats gained for the party on polling day, 

“Cleggmania” arguably had three important effects. First, the Manchester debate established 

that precious commodity – campaign momentum – for the Liberal Democrats. The 

Conservatives and Labour were on the back foot until very late in the race. Brown was a 

consistent loser in the media commentary and the snap polls following all three debates. 

Cameron was widely perceived to have disappointed during the first two events. He staged a 

strong recovery during the third, but this came just a few full campaigning days before 

polling day. Second, because the Liberal Democrats ended the campaign with a three or four 

percentage point increase in their share of the popular vote, when compared with their 

position in the pre-election opinion polls, they avoided being wiped out in some seats by the 

powerful electoral swing to the Conservatives. Their total of 57 seats could easily have been 

substantially lower had they not benefited from the boost provided by the debates. Third, 

Clegg’s strong performance enhanced his overall credibility with the media and the public, 

smoothing the Liberal Democrats’ transition into coalition government with the 

Conservatives on May 11. 

 

 

Conclusion 

 

As this paper has shown, the political communication environment in Britain is in transition. 

While broadcasting still remains at the heart of national political life, the nature of mediated 

politics is evolving rapidly and in directions that are sometimes contradictory, sometimes 

complementary. The election leaders’ debates reinforced television’s predominance, though 



 37 

as we saw above, even those events were accompanied by a panoply of online activism, some 

of it facilitated by the broadcasters themselves. 

The way citizens consume political information is changing in the new digital 

environment. As use of the internet and mobile technologies has grown, so they have become 

an important port of call for those seeking political news. Audiences have never had access to 

so much political information through such a variety of news outlets. At the same time, these 

technologies provide new opportunities for audiences to engage in political activities, express 

their opinions and contribute content in historically unprecedented ways. The evidence 

suggests that growth in the numbers taking advantage of these interactive opportunities is 

likely to continue. 

There are, however, cautionary themes. Concerns about the stratified nature of the 

digitised public sphere remain. Those that take advantage of new technologies to participate 

in politics remain a minority and still tend to be wealthy, well educated and younger. Second, 

this new communicative digital space has also impacted upon politicians and media 

organisations, creating opportunities, but at the same time new uncertainties. Established 

news outlets remain a visible presence but face financial pressures. While news organisations 

have responded innovatively, competition, shrinking audiences, and lower revenues – 

especially from advertising – have negatively affected their resource bases. There have often 

been no alternatives to cost cutting. The public service provider, the BBC, has fared well up 

to now, but it too is likely to face future financial constraints, and this may well have 

implications for the quality of news citizens receive.  

Politicians and their strategists have been forced to adapt to a rapidly pluralising 

digital sphere. Party leaders have promoted themselves using a range of interactive features to 

try and connect with citizens, albeit with varying degrees of success. While the internet has 

opened up new ways for politicians to interact with the public, it has also posed a series of 



 38 

challenges. Some aspects of the online information environment have proved difficult to 

control. The fast-moving news cycles require constant monitoring and are significantly more 

difficult to direct (Chadwick, forthcoming). The public spread of gossip and rumour is 

perhaps more common place. While political elites have been keen to be seen embracing new 

media, they are understandably less keen to be seen reverting to necessary but dubious 

methods of control. The leaked emails that led to “Smeargate” reveal, not only that some old 

command and control techniques of the broadcast era are still hugely important, but also that 

the new media environment is inherently porous. Understanding the complex new political 

communication environment in the twenty-first century remains a challenge, but one to which 

students of politics must rise if they are to fully comprehend the nature of British democracy. 



 39 

References 

 

Anstead, N., and O'Loughlin, B. (2010). The Emerging Viewertariat: Explaining Twitter Responses 

to Nick Griffin’s Appearance on BBC Question Time: University of East Anglia School of 

Political, Social and International Studies Working Paper. Norwich: University of East 

Anglia. 

BBC News Online. (2010a). 8.4 Million Watch Final Prime Ministerial Debate. BBC News 

Website. April 30, 2010. Retrieved May 10, 2010, from 

http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk_politics/election_2010/8653551.stm  

BBC News Online. (2010b). The Independent Bought by Lebedev for £1. BBC News Online. 

March 25, 2010. Retrieved May 25, 2010, from 

http://news.bbc.co.uk/1/hi/business/8587469.stm 

Blair, T. (2007). Full text: Blair on the Media. BBC News Online. June 12, 2007. Retrieved 

July 7, 2009, from http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk_politics/6744581.stm 

Boulianne, S. (2009). Does Internet Use Affect Engagement? A Meta-Analysis of Research. 

Political Communication, 26(2), 193-211. 

Brundidge, J., and Rice, R. E. (2008). Political Engagement Online: Do the Information Rich 

Get Richer and the Like-Minded More Similar? In A. Chadwick and P. N. Howard 

(Eds.), The Handbook of Internet Politics (pp. 144-56). London: Routledge. 

Chadwick, A. (2006). Internet Politics: States, Citizens, and New Communication 

Technologies. New York: Oxford University Press. 

Chadwick, A. (2009). Web 2.0: New Challenges for the Study of E-Democracy in an Era of 

Informational Exuberance. I/S: Journal of Law and Policy for the Information Society, 

5(1), 9-41. 

Chadwick, A. (forthcoming). The Political Information Cycle in a Hybrid News System: the 



 40 

British Prime Minister and the “Bullygate” Affair. International Journal of 

Press/Politics, 16. 

CheckFacebook. (2010). CheckFacebook: Facebook Marketing Statistics, Demographics, 

Reports, and News. CheckFacebook Website. May 24, 2010. Retrieved May 24, 2010, 

from http://www.checkfacebook.com 

DMGT. (2010). Investor Day Presentation. DMGT Website. April 19, 2010. Retrieved May 

25, 2010, from http://www.dmgt.co.uk/events/investor-day 

di Gennaro, C., and Dutton, W. H. (2006). The Internet and the Public: Online and Offline 

Political Participation in the United Kingdom. Parliamentary Affairs, 59(2), 299-313. 

Dale, I. (2008). Mining for Gold in the Blogosphere. British Journalism Review, 19(4), 31-

36. 

Davies, N. (2008). Flat Earth News: An Award-Winning Reporter Exposes Falsehood, 

Distortion and Propaganda in the Global Media. London: Chatto and Windus. 

Dodson, S. (2008) Platform for Free Speech… Or Hate? The Guardian Website. May 19, 

2008. Retrieved May 10, 2010, from 

http://www.guardian.co.uk/media/2008/may/19/pressandpublishing.telegraphmediagr

oup 

Dunn, T. N. (2010). It's Lib Dems in Front. The Sun, April 19. 

Gibson, R. K., Lusoli, W., and Ward, S. J. (2005). Online Participation in the UK: Testing a 

Contextualised Model of Internet Effects. British Journal of Politics and International 

Relations, 7(4), 561-83. 

Glover, J. (2009). Tories Winning the Battle for Economic Credibility, Poll Suggests. The 

Guardian Website. April 20, 2009. Retrieved May 25, 2010, from 

http://www.guardian.co.uk/politics/2009/apr/20/icm-poll-conservatives-ahead-on-

economy 



 41 

Goad, R. (2008). Blog traffic Reaches All Time High. Hitwise Website. June 10. Retrieved 

May 24, 2010, from http://weblogs.hitwise.com/robin-

goad/2008/06/uk_blog_traffic_reaches_all_time_high.html 

Hoskins, A., and O'Loughlin, B. (2007). Television and Terror: Conflicting Times and the 

Crisis of News Discourse. Basingstoke: Palgrave Macmillan. 

Isaby, J. (2010). Brown Trailing in the Post-Debate Polls. Conservativehome Website. April 15. 

Retrieved April 15, 2010, from 

http://conservativehome.blogs.com/thetorydiary/2010/04/brown-trailing-in-first-two-

postdebate-opinion-polls-.html 

Hennessy, P. (2009). Damian McBride Email Smears: Gordon Brown Pays the Price. Daily 

Telegraph. April 18. 

ITV, Sky, and BBC. (2010). Programme Format Agreed By All Parties 1st March 2010. ITV 

Website. April 15. Retrieved April 29, 2010, from 

http://www.itv.com/utils/cached/common/ProgrammeFormat2.pdf 

Keen, A. (2007). The Cult of the Amateur: How Today's Internet Is Killing Our Culture and 

Assaulting Our Economy. London: Nicholas Brealey. 

Kiss, J. (2007a). Guardian Unlimited Extends Lead. The Guardian Website. November 22. 

Retrieved May 25, 2010, from 

http://www.guardian.co.uk/media/2007/nov/22/abcs.digitalmedia 

Kiss, J. (2007b). Sun Website Draws Record Traffic. The Guardian Website. September 27. 

Retrieved May 25, 2010, from 

http://www.guardian.co.uk/media/2007/sep/27/digitalmedia.pressandpublishing 

Kiss, J. (2009a). ABCe: Guardian.co.uk, Telegraph.co.uk and Mail Online Top 30 Million Users. 

The Guardian Website. October 22. Retrieved May 24, 2010, from 

http://www.guardian.co.uk/media/2009/oct/22/abce-guardian-telegraph-mail-online 



 42 

Kiss, J. (2009b). Sun Online Overtakes Four Rivals to Become the Most Popular Newspaper 

Website. The Guardian Website. March 26. Retrieved May 25, 2010, from 

http://www.guardian.co.uk/media/2009/mar/26/sun-online-most-popular-newspaper-

website 

Kiss, J. (2010). ABCe: Mail holds on to UK Newspaper Website Lead. The Guardian Website. 

March 25. Retrieved May 24, 2010, from 

http://www.guardian.co.uk/media/2010/mar/25/abce-february-2010 

Luft, O. (2008). ABCe: Credit Crunch Boosts Quality Newspapers Websites. The Guardian 

Website. October 23. Retrieved May 25, 2010, from 

http://www.guardian.co.uk/media/2008/oct/23/abcs-digitalmedia 

Norris, P., and Curtice, J. (2007). Getting the Message Out: A Two-Step Model of the Role of 

the Internet in Campaign Communication Flows During the 2005 British General 

Election. Journal of Information Technology and Politics, 4(4), 3-13. 

Oborne, P. (2007). Clean-up in Spin City. British Journalism Review, 18(4), 11-18 

OXIS. (2009). The Internet in Britain: 2009. Oxford: Oxford Internet Institute. 

Parry, G., Moyser, G., and Day, N. (1992). Political Participation and Democracy in Britain. 

Cambridge: Cambridge University Press. 

Phillis, B. (2004). An Independent Review of Government Communications. London: HMSO. 

Prince, R. (2008). Gordon Brown Starts YouTube Question Time. Daily Telegraph Website. 

May 19. Retrieved May 25, 2010, from 

http://www.telegraph.co.uk/news/1986581/Gordon-Brown-starts-YouTube-Question-

Time.html?source=rss 

Shipman, T. (2010). Nick Clegg's Nazi Slur on Britain. The Daily Mail Website. April 22. Retrieved 

April 22, 2010, from http://www.dailymail.co.uk/news/election/article-1267921/GENERAL-

ELECTION-2010-Nick-Clegg-Nazi-slur-Britain.html 



 43 

Smith, A. (2008). New Man or Son of the Manse? Gordon Brown as Reluctant Celebrity 

Father. British Politics 3(4), 566-575. 

Stanyer, J. (2007). Modern Political Communication: Mediated Politics in Uncertain Times. 

Cambridge: Polity. 

Stanyer, J. (2008). Web 2.0 and the Transformation of News and Journalism. In A. Chadwick and P. 

N. Howard (Eds.), The Handbook of Internet Politics (pp. 201-213). New York: Routledge. 

Stratton, A., and Wintour, P. (2009). James Purnell Quits Cabinet and Calls on Gordon Brown to 

Stand Aside Now. The Guardian Website. June 5. Retrieved May 24, 2010, from 

http://www.guardian.co.uk/politics/2009/jun/04/james-purnell-resigns-gordon-brown-cabinet 

Sweney, M. (2008). Ofcom Backs ITV Plans for Regional News Cuts. The Guardian 

Website. September 25. Retrieved July 7, 2009, from 

http://www.guardian.co.uk/media/2008/sep/25/ofcom.itv 

Sweney, M. (2010). Leaders' Debate: Nearly 700 Complain to OFCOM Over Treatment of Nick 

Clegg. The Guardian Website. April 28. Retrieved May 13, 2010, from 

http://www.guardian.co.uk/media/2010/apr/28/leaders-debate-complaints 

The Guardian. (2009). Investigate Your MP's Expenses. The Guardian Website. Retrieved July 31, 

2009, from http://mps-expenses.guardian.co.uk 

The Guardian. (2010). ABCs. The Guardian Website. Retrieved May 24, 2010, from 

http://www.guardian.co.uk/media/abcs 

Tweetminster. (2010.). The Leaders' Debate. Tweetminster Website. April 15, 2010. Retrieved April 

30, 2010, from http://tweetminster.co.uk/posts/index/page:3 

UK House of Lords Select Committee on Communication. (2009). Communication 

Committee First Report: Government Communications. December 10. Retrieved May 

25, 2010 from 

http://www.publications.parliament.uk/pa/ld200809/ldselect/ldcomuni/7/702.htm  



 44 

UK Office for National Statistics. (2009). Internet Access 2008: Households and Individuals. 

Cardiff: Office for National Statistics. Retrieved May 11, 2009, from 

http://www.statistics.gov.uk/pdfdir/iahi0808.pdf. 

UK Office of Communications. (2005). Viewers and Voters: Attitudes to Television Coverage 

of the 2005 General Election. London: HMSO. 

UK Office of Communications. (2007). The Communications Market 2007. London: HMSO. 

UK Office of Communications. (2008). The Communications Market 2008. London: HMSO. 

UK Office of Communications. (2009). Citizens' Digital Participation. London: HMSO. 

Retrieved May 11, 2009, from 

http://www.ofcom.org.uk/advice/media_literacy/medlitpub/medlitpubrss/cdp/main.pd

f 

UK Office of Fair Trading. (2008). Newspaper and Magazine Distribution in the United 

Kingdom. London: HMSO. 

UK Office of Fair Trading. (2009). Review of the Local and Regional Media Merger Regime: 

Final Report. London: HMSO. 

UK Prime Minister’s Office. (2008a). E-petitions: Facts, Figures and Progress. UK Prime 

Minister’s Website. March 6. Retrieved October 10, 2008, from  

http://www.number10.gov.uk/Page11051 

UK Prime Minister’s Office. (2008b). Ask the PM: Answered!. UK Prime Minister’s 

Website. July 10. Retrieved October 10, 2008, from 

http://www.number10.gov.uk/Page16293 

Verba, S., Schlozman, K. L., and Brady, H. E. (1995). Voice and Equality: Civic Voluntarism 

in American Politics. Cambridge, MA: Harvard University Press. 

Winnett, R., and Swaine, J. (2010). Nick Clegg, the Lib Dem Donors and Payments into his 

Private Account; Exclusive Donor Cash Mystery. The Daily Telegraph. April 22. 



 45 

Young, T. (2010). Tonight's Polls: Lib Dem Surge Holds Up. The Daily Telegraph Website. 

April 19. Retrieved April 19, 2010, from 

http://blogs.telegraph.co.uk/news/tobyyoung/100035455/tonights-polls-lib-dem-

surge-holds-up 


